Gratulerer!!!


Gubben vil bare få gratulere med avvikling av den 100 år gamle luksus/årsavgiften på eierskap av bil. Avgiften var midlertidig, og midlertidigheten har vart i 100 år. Nå har politikerne funnet ut at det får være nok så nå avvikler de avgiften – eller – gjør de egentlig det.
Nei, den skal fortsette, i ny innpakning, og navnet skal endres til trafikkavgift. Mon tro om omdøpingen er gjort for å unngå mobbingen om midlertidigheten som ble permanent – i alle fall nesten!
Nei, jeg vil mye heller fest blikket på de to flotte svanene som besøkte det lille vannet utenfor terrassen vår i dag. De er kanskje på vei nordover og har tatt seg en pause her hos oss – avgiftsfritt!


På byturen i dag, førerkortet måtte fornyes, bivånet jeg oppryddingen etter sykkel-VM. Fremdeles står musikkpavilliongen i blomsterflor. Vakkert, ikke sant.
Ha en fin dag.

4 kommentarer
    1. Broder’n i øst: Kommer Jonas inn med Trond som finansekspert vet jeg ikke hva som hender. Det er ellers over et år til min EL-bil er på veien.

    2. Jeg tenker at bilavgiften ikke er det verste – for det er en avgift på noe jeg bruker, som attpåtil forurenser. Jeg synes at det er mer urettferdig med eiendomsskatt. I dag slipper jeg denne fordi jeg leier leilighet, men jeg eide jo en gard i mange år – og jeg hadde stram økonomi.

    3. karidansen: Nei, bilavgifter må vi bare akseptere, men denne avgiften fra 1917 var egentlig en luksusavgift, og det er vel heller få som betrakter bilen som en luksusartikkel i dag. På tide med omdøping. Ellers synes jeg at de mange bomavtgiftprosessene gir interessante skatteutslag. Jeg registrerte hin dagen at man hadde kalkulert en biltur fra Trondheim til Kristiansand til kr 700,- i bompenger.
      Dessuten gir bompengene, spesielt i og rundt byene, en dårlig sosial profil, ref unge foreldre med store kjørebehov ifm barnehage, jobb og skole.
      Jeg betaler heller ikke min eiendomsskatt med stor glede.Mitt håp er imidlertid at kommunene forvalter denne ekstra inntekten på en fornuftig måte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg