Spille kan jeg heller ikke…

Ja, bortsett da fra litt filing på et trekkspill i yngre dager. Jeg drev det vel til “Draumen om Elin” og et par tre andre “stev”. Da jeg fant min “Elin” ble det slutt på musikkkarrieren, og godt var det – i alle fall for omverden.
Men, musikk liker jeg, og jeg er stort sett altetende, og når så barnebarnet har gitt seg inn på musikkveien er det kjekt å følge hennes vei i musikkens verden.
Nå har hun vel ikke valgt det enkleste instrumentet å håndtere – i alle fall fysisk, en bass har nok sine utfordringer..

Bassen er nesten større enn jenta, men hun håndterer både det fysiske og det musikalske flott. I tillegg til studiene spiller hun i Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester, og i går var vi på en flott konsert i Grieghallen.

Det var fremføresle av Johan Svendsens Fest-Polonaise og en urframføresle av lokal kunstner.
Hovedverket denne kvelden var, Carmina Burana…, en mektig komposisjon fra 1930-tallet,  fremført av orkesteret, et kor med rundt 150 sangere, et lite barnekor og solister.
En STOR opplevelse i en fullsatt Grieghall.

Her er en oversikt over både orkester og kor.

Men dette var bare slutten på dagen.
Ettersom det var en vakker høstdag i går ble det en fin tur ut til en av turområdene rundt Bergen, ute ved Alvøen.

Her fins stier og grusveier for såvel to – og – firbeinte.

Som man ser byr naturen også på noen godbiter.

…og linselusa stakk seg selvsagt fram igjen.
Vel, kom ikke å si at det ikke skjer så mye i pensjonistlivet – i alle fall ikke for mange av oss.

8 kommentarer
    1. Moro med barnebarnet og bassen. Da viderefører hun litt av det som endte med “Drømmen om Elin” for ditt vedkommende! Og – et aktivt liv kan man ha – om man har blitt godt voksen. Jeg har lyst til å jobbe så lenge jeg kan – og håper jeg kan være litt yrkesaktiv på ett eller annet vis til jeg fyller 70 – og kanskje mer til!

    2. karidansen: Det er viktig å aktivisere seg så lenge man kan, det er i alle fall min erfaring. Begrensinger som kommer kan man ofte erstatte med andre, enklere aktiviteter.
      Slik jeg kjenner deg vil du nok stå på utover, men det er langt fram til det. Du blir nok en produktiv dame framover, flink som du er med ord…
      Ellers har nok barnebarnet fått sine musikalske gener fra farssiden, der fins musikalitet i generasjoner.

    3. Det er jo ikke det enkleste instrumentet å “dra”rundt på..hehe.. Moro med folk som er flinke til å spille eller synge.. musikk må man ha i livet syns jeg..
      Gutta her spiller gitar..og jeg kan 3-4 grep..
      En tur i naturen gir også fine opplevelser… :)) Ønsker deg ei fin uke videre 🙂

    4. annebe: Ja, hennes engasjement fikk faktisk mine øyne bedre opp for dååen klassiske musikken. Såe noe har også jeg lært.
      3 -4 grep på gitaren kan holde et stykke det. Jeg vet ikke om du såg han kjente musikeren som fremførte en sang med kun et grep. Det var på et skavlanprogram for noen uker siden.
      Ha en fin kveld.

    5. Hadde jeg i 1962 visst at du kunne spille «Drømmen om Elin», da kunne vi spedd på en spinkel diett (35 F.fr. tror jeg det var). Du kunne traktert musettetrekkspillet, og jeg kunne gå med hatten i quartier latin. Det er lov å la tankene fly i vår alder.
      Men nå er dagene dine fylt av natur og kultur, og du forsyner deg grovt av begge deler. Ha en fin høst utover, inntil regn og blest får deg tilbake i godstolen.

    6. Anonym: Ja, du har rett. Kanskje det hadde fungert som forretningside, om ikkje Keld Nilsen hadde kalla oss heim etter slike seanser?
      I dag vert det kanskje den siste skogsturen for ei stund. Vermeldarane har spådd regn resten av veka. Jaja, det vert meir tid til å blogga då.
      Ha ein fin kveld…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg