Blir jeg lurt en gang til…


For fem – seks år siden, da jeg skulle skifte bil ble dieselbilen plutselig annonsert som det mest miljøvennlige alternativet, og som den lettlurte gubben jeg var, og er, slo jeg til med denne påståtte luftrenseren av en bil. Men akk, jeg hadde ikke før satt meg bak rattet på min nye bil før jeg ble fortalt av de samme politikerne som hadde lurt på meg dieselbilen at det som kom veltende ut av eksosrøret var rene gifta for miljøet.
Følgelig ble denne bilen etter hvert belagt med avgifter og bompengesatser som nå gjør dieselbilen til et pengesluk.
Kom ikke å si at politikk ikke virker. Det var politisk lokkemat som fikk meg til å anskaffe dieselbilen, og det er politiske beslutninger som nå får meg til å kvitte meg med bilen.
Vel, som dere sikkert har hørt inntil det kjedelige, og kanskje også har opplevd selv har denne sommeren vært av det begredelige slaget klimamessig, REGN, REGN og atter REGN. Hva gjør man da når frukten råtner på bærbuskene, og man må ty til sjøstøvler når man skal gå over plenen. Jo, man reiser inn til byen på shopping.
Og hva shopper man. Jo, for gubben og frua ble det en Opel Ampera. Men, akk, leveringstiden er på langt over ett år, så det blir god tid til å forberede oss på rekkeviddeangst og leting etter ladestasjoer.
Så nå gjenstår bare å se om ventetiden også gjør dette kjøretøyet til en miljøversting, miljøbelastende produksjon og vedlikehold, ladestrøm fra kullkraftverk, svevesøv fra veislitasje etc etc… Nei. la oss inntil noe annet er bevist tro at vi har valgt et OK alternativ. Så får heller andre kjøre den gamle giftmaskinen vår (les dieselbilen). Blir total miljøbelastning mindre da, mon tro?

8 kommentarer
    1. Gratulerer med ny Opel.. selv om dere ikke har den enda :)) Den forrige Golfen vår var diesel , men den vi har nå , som det er tre år siden vi kjøpte er bensin..
      Ikke lett når det er så “forvirrende” opplysninger om hva som er best… God helg videre :))

    2. Anonym: Ja, de3t gjelder å smørre seg med tolmodighet, men nå er vi veldig klar for en EL-bil selv om vi liker dieselbilen vår godt.
      God helg..

    3. Du burde kanskje kjøpt en bil med propell. I ventetiden kan du satt opp en ladestasjon ute i Øygarden. Jeg hadde EL-bil-besøk nettopp, og han brukte 30 timer på å lade batteriet til 85 prosent på en vanlig 10 amp kurs. Men gratulere med bilvalget. Jeg må fornye førerkortet før jeg kan tenke på bilbytte.

    4. Pedro: Mitt førerkort skal fornyes neste måned, men jeg har sikret meg opsjon på kontrakten. Skal ellers ha en hurtigladestasjon i garasjen. Det er i alle fall planen, og iht kontrakten.
      Ellers blir ventetiden såpass lang at mye kan skje.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg