Jul til besvær…


Google.

Jul til besvær.

Å jul med din glede
hugsar du den julesongen?
Den var aldri til «vrede»
for oss ungar den gongen.

I dag vil dei fjerna ordet jul,
og ingen englar som dalar i skjul.
Gjetarane får passa sine dyr
medan me på juleshopping «flyr».

Deilig er jorden, ein farleg song,
den får me’kje syngja ein gong.
Songen skal no berre nynnast
og evangeliet ikkje forkynnast.

Ingen skuleavslutning i kyrkja,
forkynning må me ikkje dyrka.
Me skal vera så forbanna nøytrale,
å tona flagg er hakkande gale.

Må me gøyma religion og kultur
berre slik at ingen andre vert sur?
Skal jula berre bli ein kjøpefest
utan barnet, song og prest?
15.12.2016.M-m.
 

11 kommentarer
    1. jeg bir så lei meg når jeg hører om hvordan det utvikler seg,jula er budskapet og selv Norge bør holde på tradisjoner,det er dei flinke på i andre land

    2. fruensvilje: Å se hvordan jul, julebudskap og tradisjon nå blir forsøkt vannet uter bare trist. Det ser ut for at vi i vår higen etter alskens personlige friheter er villig til å kaste vår kristne kulturtradisjon overbord og bringe shoppingsenteret inn i stuene våre.
      Jeg håper at krefter som kjemper for juletradisjoner og julens verdier vil seire i striden over forbruksjul og frigjørig fra de samme verdiene. La oss få beholde et snev av vår barndoms jul.

    3. Jeg tror nok de fleste nordmenn ønsker å beholde våre tradisjoner når det gjelder jul. Men så er det noen få som vil bryte ned dette. Jeg trodde at demokrati betyr folkestyre, at flertallet bestemmer. I den norske skolen er vel dette en del av pensum, men så er det noen i skolen som ikke forstår hva de selv lærer.” Den Gud giver et embede, giver Han også forstand” het det i gamle dager. Er det Gud som har glemt å dele ut forstenden? Ha en god dag med nisser og engler og lussekatter og alt som hører julen til!,

    4. Henger meg på her jeg. Tror nok flertallet ønsker å bevare våre tradisjoner. Setter heller et spørsmålstegn til at mindretallet får trumfet gjennom. En annen ting er jo at det praktiseres ulikt på F.eks skoler og barnehager.

    5. Anonym: Da er det å håpe at flertallet vinner fram. Men flertallet er ofte den tause majoritet, og det kan resultere i at de som roper blir hørt, så jeg tror det kan være nødvendig for oss som ønsker å beholde noe av juletradisjonene å bruke våre røster…

    6. Pedro: De fleste vil nok beholde julen og juletradisjonene innenfor rammen av den kristne kulturen, men det er nok en mer taus majoritet. Enkeltstemmene som vil ha bort mye av det vi forbinder med julen er en høyrøstet minoritet.
      At skolen går i bresjen for å fjerne julesymbolene og tradisjonene er forstemmende. Har vi ikke en undervisnings minister – han sitter mistenkelig stille i båten nå…
      Jaja Pedro, hvis du går ut på badet i dag kan du kanskje nynne “Deilig er jorden”. Men forsiktig, la ingen høre deg…
      Håper at vi får beholde juleakevitten.
      Ha en nynnende førjulstid…

    7. Broder’n i øst: Noen må nå etterhvert åpne sin munn, og ettersom skolen nå ser ut til å gå i bresjen for å dissekere jul og juletradisjoner, venter jeg på at ministeren manner seg opp…
      Jeg gremmes!

    8. Oldemorbloggen: Takk. Ja, og så er det skulen som går i bresjen for avjulinga…Eg skjems på vegne av denne avjulingsgjengen.
      Ha ei fin førjulstid…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg