Å rydde i eget “dødsbo”.


Google. Fikk ikke tatt bilde av eget roteloft…

Om å rydde i eget «dødsbo». 

Når denne gubben har bodd i samme hus i over 40 år, og han har hatt et relativt romslig «loft», har veien opp dit ikke vært lang når man skal stikke bort ting og tang det ikke er bruk for lenger. Under Øystein Sundes motto,” kjekt å ha” har dette loftet etter hvert blitt helt fullt, og en skikkelig «utlufting» var helt nødvendig.
Noen av bidragsyterne til loftfyllingen, våre to døtre, ble innkalt til dugnadskvelden som hadde tomt loft som mål.
Hva kom etter hvert for dagen? Joda, gubbens gamle (40 år) vinterfrakk ble halt fram, og den måtte selvsagt prøves. Jeg skal spare leserne for bilde av den seansen. Vil bare si at det er en viss dimensjonsforskjell på 70  og 100 kg. Vinballonger og annet utstyr for produksjon av edlere varer kom også for dagen. Jaja, det var fordums dagers «Tax-free».
Når det gjaldt jentene, kom det fram leker, skolebøker, bilder og tegninger så loftsryddingen fortonte seg tidvis som en humoristisk tidsreise i ekte nostalgisk ånd.


Foto.:Gro
Hva fruen hadde puttet opp på loftet i tidens løp skal gubben ikke komme inn på her. Hennes bidrag var heller ikke ubetydelig.
Når loftet omsider var tomt ut på kvelden var to store tilhengerlass kjørt til fyllinga, og gubben kunne takknemlig sette seg ned med noen edle dråper og reflektere litt. Hvorfor hadde han samlet på alt dette kjekt-å-ha-skrammelet. Tankene gikk fort til innleggets overskrift, samtidig som han innsåg at det ble en særdeles munter måte å rydde opp i boet på. Heller være med på morroa, enn i etterkant å gå glipp av den?

6 kommentarer
    1. Vi har bodd i over 30 år i vårt hus..og på loftet er det myyyyye rot, mannen er veldig opptatt av at vi skal rydde der..men jeg gruer meg, for jeg sliter med å kaste ting som gir meg minner …men vi må jo gjøre det :)) Greit å være med på ryddinga selv ja .hehe… Ønsker deg og fruen en fin midtsommerskveld :))

    2. annebe: Takk, i like måte – håper at kvelden blir fin.
      Du får spørre guttene dine. De tar sikkert en ryddejobb om du spør. Kanskje de opplever en nostalgisk stund slik våre jenter gjorde det.

    3. fruensvilje Ja det ble ern nostalgisk og munter ettermiddag, og en nødvendig opprydding på loftet…Utrolig hva en har puttet opp der under årenes løp…
      Ha en fin St. Hanskveld.

    4. Mine foreldre holder på med det samme prosjektet, og jeg er for sentimental. Så når mamma spør om jeg kan komme og se på ting hun har tatt ned fra loftet, så ender det jo bare opp med å bli flyttet fra mine foreldres mørkeloft til boden min. Til min kjæres store frustrasjon!

    5. A: Du er inne på noe der. Våre to jenter fikk med seg litt, men jeg må si de var flink til å sortere ut ting de ikke ville ha. Gammelt dokkehus , skolebøker og – ikke minst gamle tegninger var populært…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg