Gårsdagens første trimtur…

Det gjelder å holde skrotten noenlunde gående, og behovet for det tiltar med årene. i alle fall føles det slik.
Da var jo dagen i går ideell for slik aktivitet, litt kjølig, men sola varmet godt uten av tilskuddet av dopamin føltes påtrengende. Vel, nok om det.
Turen gikk til Alvøen og i nærområdet der.
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Stedet er kanskje mest kjent for papirfabrikken som som produserte spesialpapiret til våre pengesedler.
Alvøen papirfabrikk produserte papir til våre pengesedler fram til 1981. I tillegg til dette ble produsert ymse høykvalitetspapir, bl a finere skrivepapir. Dagens unge jenter og gutter går nok glipp av opplevelsen av heite ord skrevet på silkepapir fra Alvøen papirfabrikk…I dag er det en SMS-melding som gjelder.
I bakgrunnen ser vi en rekke hvite hus. Det er arbeiderboliger som ble bygget på slutten av 1800-tallet.
Nok om det. Ser vi utover skimtes såvidt skipsleia til Bergen, og helt der ute finner vi en annen attraksjon for stedet, nemlig…
SAMSUNG CAMERA PICTURES
…Håkonshella. 
Stedet er utvilsomt mest kjent som et merkested for Håkon den gode. Det sies at han ble født der i år 920, og at han døde på samme sted i år 960 etter slaget ved Fitjar. Dette slaget var slutten på en langvarig konflikt om herredømme over Norge, og Håkons motstandere var sønnene etter Erik Blodøks. Bare navnet indikerer at ufred måtte komme.
Håkon den gode ble gravlagt  på kongsgarden Seim i Hordaland.
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Her går veien inn til Alvøen hovedgård som har vært, og er fam Fasmers residens. Denne familien drev fabrikken og andre aktiviteter på stedet.
I dag en en del av bygningsmassen museum. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Baksiden av hovedbygningen og lysthuset dukker også opp på min trimtur
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Det stilige lysthuset som er plasert midt i hagen fortjener litt ekstra oppmerksomhet.
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Freden har ikke alltid hersket her. Under siste krig var her nok mye tysk aktivitet, i form av overvåking av skipsleia til Bergen som ligger like utenfor. Dette er en rest fra den tidsepoken.
SAMSUNG CAMERA PICTURES
En litt mer fredelig avslutning på min times trimtur må bli et bilde av Fasmers eiendom i vårlig sol og stillhet.
Siden overskriften på dagens var “første trimtur” må jeg tilføye at dagen også innbød til en kveldstur i andre omgivelser.

9 kommentarer
    1. Flotte bilde frå ein fin tur! Du er flink å få med historia bak motiva, og det set eg pris på. Ha ein fin vårdag i vest.

    2. Pedro: Takk. Gubben lyt ut og røra på seg, og kan ein formidla noko vetigt frå turen er det kanhende greitt.
      I dag har turen gått i skogen. Fin tur men ikkje så mykje å skrive om…
      Ha ein fin dag austpå…

    3. Så mye spennende å se og oppleve i Alvøen. Jeg visste at det var turløyper der, men har aldri vært der selv. Gøy å lese litt om historien bak. Er det noen fra familien Fasmer som står bak sykehjemmet Frieda Fasmers minde og da, kanskje?

    4. A: Jeg har ikke fått undersøkt om det fins en sammenheng, men navnet, som det antakelig ikke fins mange av, kan tyde på det. Vi får Google litt å se om vi finner ut av det…

    5. A: Jeg ble nysgjerrig og fant sammenhengen. Du vil finne den ved oppslag etter Hans Fasmer i Google. Det ser ut for at han var gift med Frida og at Alvøen papirfabrikk ble kjøpt av familien på 1920-tallet

    6. Jeg fant det samme, måtte undersøke jeg også når jeg begynte å tenke på det 🙂
      Det er gøy med litt lokalhistorie. Det samme er jo litt morsomt med Fritz Riebers veg, som er oppkalt etter Fritz Rieber (logisk nok), som var “foregangsmann” innen samferdsel i Bergen. Han stod visst bak både Puddefjordsbroen, Eidsvågtunnellen og Ulrikstunnellen. Og donerte en haug med rhododendron til å pynte langs veiene inn mot Bergen. Og så får han oppkalt trafikkmonsteret mot Lagunen opp etter seg, stakkars. Han virker som en mann som hadde satt mer pris på å få Bybanen eller en bussrute oppkalt etter seg.

    7. A: Nå fikk du meg i gang igjen…Jo, jeg husker litt fra og av Fritz Rieber, og jeg måtte slå opp fort å friske hukommelsen.
      Det jeg husker best er nok hans arbeide med å forkorte Bergensbanen, det var det mye skriverier om på 60-tallet, og allerede da vart Ringeriksbanen et tema. Den ser først nå ut for å kunne bli realisert. Rieberfamilien var nok en viktig ressurs på flere områder i byen – godt at vi har hatt slike grundere.
      Ha en fin søndag…

    8. Vi bor på Paradis, og for noen dager siden gikk vi på tur i nærområdet her. Det var det som fikk meg til å begynne å lure på denne Fritz Rieber. Og hver gang jeg kjører hjemover nå, så irriterer jeg meg grønn. Tenk om de bare kunne lagt alt under bakken, først som sist! Og tidligere i dag var vi på kjøretur fra sentrum til Krambua, to felt og flotte veier. Omringet av staselige og flotte hus. Jeg lurer på hva eierne av de husene tenkte når det først ble lagt frem forslag om denne motorveien. Ikke engang Gamlehaugen ble skånet. Jeg håper bare ikke at mine barnebarn irriterer seg like mye over dagens bybane, som jeg mener i utgangspunktet burde vært lagt under bakken ved Kronstad på sin vei inn mot sentrum. Så kunne den heller kikket ut igjen i dagens lys i Sandviken eller ved Fløyfjellstunnelen en plass. Jeg føler at så mye av dagens løsninger innenfor veier og samferdsel handler mest om hva som er kortsiktig økonomisk, og lite om hva som lønner seg om 50-100 år. For ikke å glemme luftkvaliteten. Det må være lettere å ordne et system som renser luft fra en tunnel enn å rense luften rundt oss. Tenk om bare Danmarksplass-krysset kunne vært lagt under bakken, jeg er sikker på at den langsiktige samfunnsøkonomiske gevinsten hadde vært gigantisk! Bare hvis man kunne unngått et par KOLSere/astmatikere! Bare tenk alle pengene de kunne bidratt med i skatt hvis de kunne ha jobbet noen år ekstra, og pengene staten hadde spart på medisiner og sykehusinnleggelser! Men dessverre handler alt om forskjellige budsjett og for menigmann i gaten er det lite som “henger på greip”.

    9. A: Takk for et reflektert innlegg. Jeg forstår godt at du er engasjert, og jeg kjører ofte på den veien som legger Gamlehaugen ut på en holme med trafikk på den ene og Nordåsvannet (som er flott) på den andre. Dette er ingen optimal løsning.
      Derimot synes jeg at den nye tunellen mellom Liavatnet og sø og vestover er en god løsning. Men når veimyndighetene nå truer med å fylle Liavatnet med overskuddsmasse er jeg ikke med lengre. Jeg håper at de politiske myndighetene i byen har mot til å stoppe den galskapen.
      Forresten skjønner jeg ikke helt hvorfor men ikke har lagd et bilhull gjennom Ulriken slik at man kunne avlaste byen fra trafikk og forurensing over Danmarksplass, og selvsagt skulle man gått under jorden der også.
      Men du vet, kortsiktighet og snorklipping er viktig for politikerne! Jeg fjernet meg litt Fra gamle Fritz og hans rhododendroplanting, men Gubben er engasjert i kommunikasjonsløsninger…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg