Best å trene…

…minst en time hver dag. Dette står å lese i dagens Bergens Tidende. Det er sikkert riktig rent vitenskapelig, men hva gjør det med oss latsabber som vær og vindavhengige sleper oss over dørstokkmila de dagene vi ser toppen av Ulriken og temperaturen ser ut for å nærme seg ti grader…
Oss som, endelig hadde kommet oss ut på vår halvtimestur som vi faktisk følte gjorde godt hver gang, og det kunne bli tre fire ganger i uka.
Da dagens overskrift i avisa lyser mot oss faller motivasjonen, og dørstokken kan bare passeres med en 15-meters lift. Det er jo ingen helsegevinst med disse 30-minutters turene. Vi kan like godt sitte i godstolen er følelsen vi sitter igjen med etter å ha pløyet gjennom halve avisartikkelen..

Helt på slutten av den lange avisartikkelen kommer så trøsten og inspirasjonen…Når professor i fysiologi Jostein Hallen seier at -“det å gå fra å trene null til å trene litt gir den største effekten”, faller dørstokken tilbake på plass for meg, og jeg kan fortsatt nyte mine halvtimesturer i forvisning om at godsolen er et dårligere tilbud.
Professoren sier også at de rolige og moderate turene gir god effekt. Det er altså ikke nødvendig å frembringe hestelukten av treningstøyet etter en liten trimtur for å få helseeffekt.
Min bønn til overskriftsprodusentene er at man prøver å lange overskrifter som motiverer oss bort fra godstolen for så å bevege oss mer, og at selv småturer gir stor helsemessig effekt.
Hva med.: “Ta en liten tur, la godstolen få hvile i dag”.

Google

6 kommentarer
    1. Sofaen er best i dag, selv om sola skinner ute. Men hvis jeg får løst så blir det vel en tur med bilen, tenker jeg.

    2. Brode’n i øst: Da har jeg hatt min halvtime, og vel så det på tur i nabolaget. Dessverre har jeg ingen katt som holder godstolen varm lenger når jeg er ute så den jobben må jeg ta sjøl.
      En tur med bilen, skriver du. Ja, de må trimmes de hestene også.
      Ha en laber trimdag…

    3. ja en spasertur noen dager i uken gir bra effekt,går en trappa istedenfor rulletrapp og heis så er det også god trening,reise seg ut av gostolen og bare rusle litt inne i hjemmet er bedre en ikke noe,så kos deg med dine turer,det er helt sikkert godt nok for deg

    4. fruensvilje: Ja, det må være godt nok, og det blir tre – fire turer….Jeg synes imidlertid at det fokuseres alt for mye på timelange svettetoktturer. De er sikkert bra for folk som allerede er i gang med trening. Men når avisene stadig fokuserer på disse oppleggene tar de motet fra mange som egentlig sliter med å komme seg ut av godstolen, og som trenger et lite puff for å komme seg ut…

    5. Ja, i dag kunne en gå både fort og langt uten å bli svett, og det er liten fare for sommervarme med det første. Mitt treningsprogram bygger på innfallsmetoden, så en vet aldri hva morgendagen vil bringe, men biltur blir det ikke. Bompenger og umulige trafikkforhold setter stopper for slike utskeielser. Ta på deg skjerf, og ha en fin week-end!

    6. Pedro: Har hatt mine 30 min (og vel så det) trimtur i dag. Men svett, nei med 4 – 5 grader i lufta er det ingen fare for det. Ellers bli det kanskje en bytur i morgen om ikke snøvær blokkerer veiene! Forresten er hurtigbåten et godt alternativ. Den går fra Kleppestø og setter oss av omtrent ved fisketorget for 20,- kr hver vei.
      Vi får ta på langundikken og la det stå til….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg