I dag vil jeg…

SAMSUNG CAMERA PICTURES

…gjøre et lite unntak og være ekstra personlig på bloggen. Innlegget mitt har egentlig to siktemål. Først det personlig, så en liten hyllest til en side ved det norske helsevesen slik jeg har opplevet det, nemlig hjertebehandlingen.

For meg startet det for ca 30 år siden da jeg måtte «feire» nyttårsaften med et hjerteinfarkt i relativt ung alder. Livet ble litt endret etter det. Positivt med at trening/trim og tilpasset kosthhold ble viktig for å kunne fungere så «normalt» som mulig.
Etter seks år ble plagene såpass store at det måtte en kvadruppel «by-pass» til. Denne ble etter hvert, i to omganger, fulgt opp med tilstoppede årer som måtte åpnes/stentes.
Hele tiden har jeg blitt fulgt opp av helsevesenet, og livet har fungert fint både i familiesammenheng og i arbeidsliv.
MEN, så for et par år siden merket jeg tiltakende problemer, unnabakkene ble lettere å forsere enn motbakkene, og tilslutt ble selv flate veien en uoppstigelig motbakke.
Anginaproblemene plaget både natt og dag, og godstolen ble etter hvert yndlingsplassen.  Jeg ble hele tiden fulgt opp av helsevesenet, og sist høst startet detaljundersøkelsen som avdekket at innopererte bypassårer i årenes løp hadde gått tette så hjertet slet tungt av kronisk surstoffmangel.
Da får denne gamle gubben det fantastiske tilbudet å gjøre et forsøk på å reåpne årer i hjertet som har vært tette i over 20 år. Dette er en «operasjon» som det kun foretas to pr uke her på Haukeland sykehus. Operasjonen varer fra to til seks timer og utføres fra arm og lyske.
Tilbudet kunne ikke gubben si neitakk til, og etter to omganger på benken fikk jeg ikke åpnet bare den ene tette åren. Da åpningen gikk såpass fint fikk jeg under operasjonen tilbud om å åpne en annen åre som også var i faresonen, og det ble satt inn flere stenter. Totalt over to omganger tok prosessen ca 6 timer, og den siste operasjonen var for et par dager siden.
Hva ble resultatet? Vel, det vil jo vise seg etter hvert, men dagen etter operasjonen våknet jeg på sykehuset uthvilt, og uten tegn til anginasmerter for første gang på over et år!
Hva tiden framover vil bringe kan ikke jeg/ingen vite. Men en gammel gubbe fikk en ny sjanse til å fungere «normalt» ennå en tid, og han er helsenorge og dyktig personell evig takknemlig.
 

18 kommentarer
    1. så godt å høre att det finnes god hjelp for dei som har slike helseutfordringer,og jeg ønsker deg masse god bedring og krysser fingrane for att du får et mye bedre og mange gode år ennå

    2. Fantastisk!! Det store er og at helsevesenet ordnar på slike gamle folk som oss. Det er sikkert lett å tenkje at folk i vår alder ikkje bør bli prioritert, sidan det er rimeleg å anta at me om ikkje så lenge skal vandre heden, eller kva det no heiter. Ma’en hadde omtrent slike plager han og. Etter fleire innsette stentar, som etter kvart tetta seg til, skar dei han opp i brystet og snudde ei åre, slik at den blei motsett av det den var. Dei to årane har namn, som eg ikkje hugsar i farten. Dette har funka i mange år. Ønskjer deg lukka til med det nye.

    3. Oldemorbloggen: Takk skal du ha. Ja, eg synest at det er flott at me gamlingane vert prioritert i vår tid då effektivitet og produktivitet er så viktig.
      Det vart åtte stentar på meg denne gongen, og eg voner at dei heldt nokre år. Så det vert vonleg litt tid til fundering og blogging i tida framover…
      God helg til dykk.

    4. Hei Magnus.
      Kjekt å høre. Gratulerer og lykke til videre.
      Vennlig hilsen Kjell Roger

    5. Så bra å høre, og du ser jo ut som en sprek kar og da er det jo ok å føle seg som en også …
      Da gjelds det nok å ta små skritt i riktig retning…men det høres jo lovende ut det her !
      God helg videre :))

    6. Kjell Roger Nilsen Bolstad: Takk skal du ha Kjell Roger…Får ta det pent framover så kommer formen etterhvert. Smerten er i alle fall borte.
      God helg til dere…

    7. Dette var gledelig å høre; tilbake ved tastaturet og i bra form. Heldigvis har jeg aldri stiftet bekjentskap med hjertespesialistene, men dette er tydeligvis dyktige folk. Nå kan du vel regne med å være i god form før båten kommer på sjøen. God helg til deg og madammen!

    8. Pedro: Ja, det var ein utruleg prosess, og eg hadde tidvis kommunikasjon med kirurgen under prosessen. I dag er det eit lite backlash, men eg går ut fra at hjarta bruker litt id på å tilvenja seg den nye foringa.
      Om du ein gong skulle få bruk for same hjelpa som det eg har trur eg at du kan stola på at dei kan sine saker på hjarteavdelingane.
      Ha ei fin helg…

    9. …Vi satser på at det blir strake veien fremover, og ikke så mye motebakker. 😉 -Og at godstolen får litt hvile! 😛 Lykke til videre, og godt å høre at det har gått bra med operasjoner! 🙂

    10. BareMonica:Jada, jeg satser på at godstolen får kjølt seg mer ned nå. Dagens prøvetur ute gikk veldig bra. Så var det jo godvær her ute også.
      Ha en fin søndag…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg