I dag…

…ble jeg kanskje i overkant lokalpolitisk for bloggen, men saken jeg tar frem har også en prinsipiell side som jeg mener nå snart bør fram i debatten.
La meg presisere at dette er ikke synspunkt på bompengeproblematikken generelt, det er kun et synspunkt på hvem som bør være med å bidra i utbygging og vedlikehold av veisystemet vårt.

EL-bil og incentiver.

En liten lokal disputt har den siste tiden blitt reist her på Askøy ifm med erfaringene med innføring av Askøypakken, en bompengepakke som har til hensikt å finansiere en større, og nødvendig oppgradering av veistandarden på øya.
Det viser seg nå at antall EL-biler på veien har skutt i været etter innføringen av bompenge-innkrevingen, og at dette nå ansees som en av grunnene til at inntektsmålene for innkrevingen ikke blir nådd.
Nå planlegger så politikere og bomselskapet å øke bomsatsene med 25%, fra kr 22,50 til kr 28,-, og da kommer debatten om EL-bilfritaket fra bompengeinnkrevingen opp på dagsorden. Denne innkrevingen som utelukkende har til hensikt å forbedre en veistandard fra tidlig i forrige århundre vil komme alle bilister og trafikanter til gode og det synes da rimelig at alle også skal være med  i dette oppgraderingsspleiselaget, også EL-bileierne.
Motargumentet som dukker opp er at EL-bilfordelene er incentiver til å gå over til elektrisk drift, og at fritakelse for bompengeinnkreving er en av disse motivasjonsfaktorene.
Her er så dagens incentivordninger.:

Ved kjøp.:
– Ingen engangsavgift
– Ingen MOMS

Ved drift.:
– Gratis bompassering
– Kjøre i kollektivfelt
– Gratis lading i off ladestasjoner
– Gratis parkering på off parkering
– 50% lavere firmabilbeskatning
– Tillegg i off kmgodtgjørsle
– Gratis på riksveisferger
– Strømkosnad 15 – 20 øre/km
– Årsavgift kr 435,-
(Kilde, Norsk EL-bilforening)
 

En må spørre seg om det ikke i vårt samfunn vil være forståelse for at alle brukere av infrastruktur som vei og veivedlikehold også bør finansieres av alle brukere, enten i form av sentral eller lokal beskatning.
Jeg vil skynde meg å si at de fleste av dagens incentivordninger gjerne bør bestå, også bompenge-fritak for EL-biler der denne har en klar miljømessig begrunnelse. Men når det kommer til utbedring og vedlikehold av veier som kommer alle trafikanter til gode da bør også alle trafikanter være med å bidra.

2 kommentarer
    1. Alle de ordningene du nevner har fått stempelet Miljøvennlig. Ingen politiker tør å reversere ett eneste av disse punktene. Da vil han få stempelet miljøsvin, og fallet på meningsmålingen vil følge. Vi har nå havnet i et uføre. Nå er jeg spent på om jeg er funnet verdig til å betale maks kringkastingsavgift; skulle ikke forundre meg.

    2. Pedro: Prøver man å uttrykke seg kritisk til sider ved innvandringspolirikken får man stempelet rasist. Prøver man å rette søkelyset på oversubsidieringspolitikken når det gjelder EL-biler er man miljøsvin…
      Det letteste er nok å la “humla suse” og anskaffe seg EL-bil og la fossilbilistene finansiere veibygging og vedlikehold.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg