Ut på søndagstur…

Lørdagsturen til Bergen i finværet inspirerte oss i dag til å ta turen i en helt annen retning, nemlig til Herdla. Sredet bærer med seg historie fra vikingtid gjennom siste verdenskrig og fram til i dag. Herdla hadde i lang tid en av de største bondegårdene på Vestlandet. Nå for tiden driver man med kjøttproduksjon på gården. 
På Herdla var her helt fram til for ca 10 år siden millitær virksomhet i form av et kystfort, men det ble lagt ned etter at Russland tok en pause i den kalde krigen. Med Putin ved roret der borte er det kanskje fare for at fortet må gjenåpnes…
De millitære eiendommene og bygningene er nå overtatt av Askøy kommune.
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Her er så et par av brakkene tyskerne fikk bygget under krigen. Stedet hadde en av de største flyplassene på vestlandet, og på slutten av krigen var her mye millitær aktivitet.

Her står noen av jagerflyene klar til batalje og…

…her er et oversiktsbilde over noe av flyplassen. Bildet er, så vidt jeg vet, tatt under krigen…
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Her er så stedet slik det framstår i dag. Flyplass, bygninger og fly er stort sett borte. Kun et fly som havarerte i sjøen er tatt opp, bevart og står på det lokale museumet.
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Her er jagerflyet slik det framstår på museet i dag. Tilstanden må sees i sammenheng med at flyet har ligget i sjøen i ca 60 år…

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Jeg greidde å zoome inn murveggene etter to tre hangarer. Som dere kanskje vet var tyskerne dyktige betongkonstruktører. Jeg kan bare referere til ubåtbunkersene i Bergen og Trondheim. De har vist seg nærmest umulig å destruere…
Men…Tilbake til turen vår i dag…
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Som dere ser er himmelen blå og fruen med gubben er klar for en tur.
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Fundamentet til en luftskytsstilling dukker for opp i veikanten…
SAMSUNG CAMERA PICTURES
På andre siden av fjorden ligger en tankbåt ved kaien på Sture og laster olje..SAMSUNG CAMERA PICTURES
Millitære “minnesmerker” er her flusst av. Dette er nok bakdelen av en torpedo av nyere dato…
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Ungdommen kan ikke dy seg, må teste lekeanordningene til ungene…
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Kan ikke gi helt slipp på krigsminnene. Her har man tatt opp en av de beryktede hitlertennene som var plassert langs alle strender tyskerne fryktet for invasjon/landgang.
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Tilslutt en liten oversikt over den flotte turveien vi var på…

14 kommentarer
    1. Oldemorbloggen: Ja, du gav meg litt vaksenopplæring i går, takk for det. Grunnen til at her er både små og store bilete på dette blogginlegget er at eg byrja på innlegget i går, før eg fekk rådet ditt…
      Nyt den siste godversdagen for denne gongen…

    2. Artig å se bilder fra Herdla. Mange av disse fremkalte barndomsminner: Hitlertenner, brakkene m.m. Men savnet bilde fra det forhatte huset hvor tannlegen regjerte på slutten av 50-tallet. Ja – ja kanskje greit å ikke bli minnet for kraftig på det.

    3. Broder’n i øst: Jeg var heldigvis ikke innom det kontoret, men jeg hadde nok med trøboret på skolen. Det var helvete i klasserommet hvor tannlegekontoret var rigget opp.

    4. Mannen min er veldig intressert i historie om krigen så han hadde likt seg på et slikt sted …jeg liker bedre å gå i naturen å titte…så jeg ville heller gått tur ..men han ville nok vært med på det også da….
      Masse fine bilder her ! Ha ei flott uke videre :))

    5. Så artig å se bilder fra Herdla! 🙂 Der har jeg ikke vært siden jeg var 18, og kjente de som bodde i Herdlahuset den gang… Masse gode minner! Og krigshistorie er alltid interessant…. Jeg fikk en litt “overdrevet” interesse for 2. verdenskrig igjennom fortellinger fra min morfar som var med i Bjørn West 🙂
      Flotte bilder på en herlig dag!

    6. Dette må være det perfekte sted for en fottur i godværet, til og med asfalteringen er av prima kvalitet. Det er det ikke ofte vi ser i tigerstaden. Krigsminnene vil nok vare i mange år ennå; kanskje forsvarskommiteen burde ta seg en tur og repetere litt historie. Vi har også hatt en fin helg, men med snø og minusgrader.

    7. annebe: Da er der litt for dere begge på Herdla. Turterrenget er ganske flatt. Krigsminner er der i massevis…så er dere i Bergen noen gang tar turen til Herdla ca 45 min med bil…

    8. BareMonica: Jeg gikk på framhaldsskolen der i 1952. Da var nok mer av krigshistorien intakt, men det finnes nok av “minner” ennå. Bjørn West har jeg lest endel om. De passet antakelig litt på aktiviteten på Herdla også…
      I dag spilles det golf på Herdla, i tillegg til turaktivitet, og så kan man få seg en god middag der på Biologen om søndagen..

    9. Pedro:
      Det med asfalteringen kunne de godt ha spart seg. En fin grusbelagt vei er å foretrekke, men i regn og vind på Herdla ville vel ikke det ha vært noen varig løsning…
      Forøvrig tror jeg at Forsvaret vil vel helst glemme den milliarden de la ned i modernisering “dagen før” de la ned hele fortet…

    10. Et innlegg helt etter min smak. Ute på tur i historiske omgivelser. Fine beskrivelser og bilder. Har selv en blogg om slike steder. Håper du besøker den. Håper på flere slike innlegg : )

    11. historiskturtipser: Jeg skal nok innom bloggen din. Er selv litt historisk interessert og kommer til å skrive mer om steder som levde mer før i tiden. Jeg vier mer av bloggen til skråblikk på hendinger i samfunnet vårt i dag…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg