Frankofil light…

I dag ble jeg trigget av morgenprogrammet i radioen som minnet om at det i dag er Mortensmess. Ettersom jeg betrakter meg som en frankofil light etter en litt frankriketilknyttet ungdomstid med, bl a et lengre opphold der på den tiden fant jeg ut at jeg kan lete fram noen opplysninger rundt Frankrikes nasjonalhelgen, St Martin av Tours, eller Morten som han kalles på våre kanter.
Han var født i Ungarn i år 316 og havnet som millitær i Amiens hvor han møtte en forfrossen tigger. Han delte så kappen sin og gav tiggeren halvparten. Denne hendelsen skal ha ført ham inn i kristendommen og inn i presteutdannelse. Han var nok en populær prest så han ble snart valgt til biskop i Tours (fransk by). Han var kjent for å helbrede syke, ja til og med vekke opp døde skal han visst ha gjort. Han skal, med andre ord ha hatt mirakelkraft.

Google
Han var nok en beskjeden type, for å unngå å bli valgt til biskop sies det at han gjemte seg i en gåseflokk, men at gjessene røpet ham med kaklingen sin. Det synes meg noe underlige valgprosedyrer den gangen, men la gå. Vel, biskop ble han, han døde i 397 og han ble etterhvert Frankrikes nasjonalhelgen.

Det spises fremdeles gås denne dagen (Mortensgås), bl a i Skåne, hvis mine kilder er korrekte.
Dagen har også noen værtegn, og det heter at,
Dersom det regner denne dagen vil det regne de neste femti dagene (så gled dere vestlendinger!).
Skinner derimot solen skal det bli en hard og kald vinter.

Vi andre dødelige får håpe på barmhjertige meteorologer og en gylden middelvei værmessig.

6 kommentarer
    1. ja ja,da har iallefall jeg mye regn i vente 🙂 og går ja det hadde vært godt ,men siden jeg ikke leste innlegget ditt før no så blir det potetball her i heimen 🙂 ha en fin dag

    2. fruensvilje: Ja, vi får nyte gode middager i styggværet. Det ser mørkt ut nå i tiden framover, men Lanzarote står på programmet snart…
      Ha en god dag…

    3. Jeg har hørt om denne dagen…men ikke visst noe om den…nå vet jeg litt mer :)) Har aldri vært i Frankrike, men ser ut som et vakkert og spennende land..
      Her er det sol og blå himmel i dag :))

    4. annebe: Ja, jeg liker meg godt der selv om det har blitt lite reising dit de seneste årene…Jeg var der ifm utdanelsen og har senere vært der av og til i ferier. Det franske “Kjøkken” er spennende..
      Her har vi nbergensvær. Nyt solen…

    5. Luther snytte oss nok for mange gode historier ved innføring av reformasjonen, bl. a. den du nevner her. I Paris finnes to byporter; St Martin og St Denis (Paris?s skytshelgen). Vi benyttet oss nok mest av sistnevnte. I forbindelse med Mortensgås spiser man i Sverige Svartsoppa (blodsuppe), men den tror jeg ikke hører med i religionen.
      Ha en fin dag med gås eller annet fjærkre!

    6. Pedro: Det var vel helst Rue St Denis me frekventerte. Lurer på om Luther hadde likt seg der?
      Nei, svartsoppa kan svensken få ha for seg sjølv, her vart det restar av sundagens fårikål på middagsbordet.
      Ha ein roleg kveld og kos deg med andre heimhenta svenskevarer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg