Han er inte død,han rør på seg…

Nå har fraværet fra bloggen vært rimelig langt, men gubben mener seg å ha gyldig fraværsgrunn denne gangen…Det er slik at når maskineriet svikter så må det vedlikehold til, og det er en aktuell problemstilling som jeg kanskje kommer tilbake til i en senere blogg.

I sommer var jeg heldig å vinne førstepremien i et lokalt lotteri. Det var en tur til Hirtshals med denne båten.

Google
Så da var det bare å sale gampen og komme seg ombord med frue og bil. Riktignok var danmarksoppholdet bare 12 timer, men da fant vi ut at bilen var et nødvendig fremkomstmiddel for oss.

Vi gikk ombord på Nøstekaien, og på andre siden av vågen der skimtes parabolantennene til TV-2.

Haugesundsbrua ble passert i fin stil og i meget fint vær.

…Og innvendig i båten møtte vi bl a Magnus Carlsen-inspirert gulvbelegg.

En kaffekopp og utsikten i karmsundet var avslappende og godt.

En smakebit fra kveldens rikholdige buffet kan også vises fram. Maten var god, men best av alt var at man kunne forsyne seg med Bacchus’ gleder fra tappekran…!

…så var det Danmark med flotte veier og utallige sanddyner på nordpynten av Jylland.

Skagen låg litt øde og forlatt, i alle fall båthavna. En større fiskebåt var satt opp på kaien for vedlikhold.

Var båthavna tom, så hadde også parkeringsplassen ledige plasser, som man kan se…og best av alt – bilettautomaten hadde gått i vinterdvale så parkeringen var gratis.

Ja, selv Pakkhuset, den populære restauranten på kaia såg lit forlatt ut, men inne var det varmt, og den gode fiskesuppa var fremdeles på menyen.

Et par småhutrende fiskere var også plassert på kaiområdet.

Før vi forlater havna tar jeg med et bilde som understreker at sesongen definitivt er over.

..for den del, butikkene ved sjøkanten var ikke plagsomt fulle av folk, men tilbudene var svært gode.

Det var også tilbudet i gågatene, og…

…når fikk jeg hårklipp til kr 150,- sist? Jeg kan ikke huske det…

Noen hadde forresten lagt inn årene for sesongen, men gled deg til påske da kommer tilbudet tilbake,

Frokost måtte vi ha og “Jakob” ordnet den saken for oss, velsmakende og godt.

Gubben valgte en noe tyngre meny, både mat og service var ypperlig.

Det var også plassen på Løkken strand. Ingen viltre ungdommer, ei heller trangt om plassen på stranda.

Så er vi tilbake til Hirtshals hvor båtene stort sett lå uvirksomme i havna.

Her har de forresten funnet en plass til, og vedlikeholdt hornmina, som fremdeles tar i mot bidrag til krigsseilerne etc. Hvor har de gjort av den tilsvarende mina i Bergen??

Det ble ikke tid til et sildebord på kroa denne gangen. Derimot ble det kjøtthandel i Winters kjøttbutikk like ved.

Hjemturen gikk i rolige former som det sømmer seg et tilårskommet ektepar. Overraskelsen dukket først opp på kaia i Bergen hvor vi ble sendt inn i en garasje for tollklarering. Her ble bil og bagasje støvsugd,men som tidligere skrevet var vår import av tollbelagte “goder” også innenfor sømmelighetens grenser.
En fin tur blir konklusjonen.

 

12 kommentarer
    1. Så greit da å ha halve Danmark for seg selv hi hi,dette var nytt for meg,jeg trodde det var fullt året rundt jeg da 🙂 men dere ser da ut for å kose dere uten mange tusen rundt dere 🙂

    2. fruensvilje: Vi har det fint når vi er to som reiser, ingen andre å diskutere med hvor vi skal dra eller hva vi skal gjøre. Men vi har gjerne reisefølge når det passer,slik. Denne turen ville vi være tosomme.
      Ha en fin dag.

    3. Da håper jeg vedlikeholdet hjalp og at du føler deg ok nå :)) Gøy med en slik premie da..og det ser ut som det var en hyggelig tur, med fine omgivelser og god mat 🙂 Vi tok båt til Hirtshals en gang da guttene var små og lå i noen ferieleiligheter i nærheten der :)) Ønsker deg ei god helg :))

    4. annebe: Ja, vi qbodde også på noen ferieliligheter der. Jeg tror at det var Fyrklit de het, men det er også en stund siden. Det ble en fin høsttur for oss. Vedlikeholdet er nok ikke over ennå,men skal fortsettes ut i desember, det blir spennende tider…
      Ha en fin kveld…

    5. OldemorbloggenSvaret mitt forsvann visst i lause lufta, noko var det som gjekk gale då eg prøvde å svara. Jau, både me og bilen vart strippa, men eit langt liv har lært meg å visa måtehald. Difor vart tollarane snytte for julebrennevin frå meg.
      Ha ein fin kveld…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg