Sommergjesten!

Sommergjesten!

Merket du den i går?
Var det et snev av årets sommar?
Har snautt kjent sommervarmen i år,
og vet ikkje om den i hele tatt kommer.

Det var en annen årviss gjest
som kommer på sommerlig besøk.
Fuktige og lumre kvelder er best,
og denne gjesten er ingen spøk.

Tror du at det er flåtten,
En blodtørstig og ekkel vampyr
som ofte invaderer skrotten
til tusentalls mennesker og dyr.

Nei, denne gjesten er mer intens.
Den angriper i tusentalls.
Spør ikke om du heter Grete eller Jens
når den angriper armer, hode og hals.

Det er bare å komme seg i hus,
og glemt er frykten for flåtten.
For denne usynlige lille «lus»,
den beryktede og irriterende knåtten.
08.07.2015.M-m.

8 kommentarer
    1. Eg kjenner godt til denne vesle “djevelen”. På mine kantar kallar me han for smikke. Trudde me var åleine om dette namnet, men så finn eg det att i Kvinnherad. Alle freistar å slå, eller smikke denne karen (derav namnet), men til inga nytte. I dag auser det ned i Oslo, men me møter nok smikka når me kjem nordover til helga.

    2. Myggen/knotten/smikken har aldri plaget meg noe særlig, før det siste året. Kjæresten blir oppspist, men jeg har vært heldig nok til å slippe unna.
      Men i år opplevde jeg noe nytt! Jeg stod med armene utstrakt, og så lukket jeg de inntil kroppen igjen og kjente en enormt brennende svie under armen. Jeg måtte faktisk ta til tårene! Jeg fikk en lammende følelse i armen med en gang, og det var som om noen holdt en sigarettglo presset mot huden min i nærmere 20 minutter. Helt forferdelig vondt. Synderen viste seg å være en humle, som ble sett fly forvirret ut fra under armen min rett etter jeg satt i et enormt smertehyl.
      Siden vi var på Roskilde fikk jeg en kald øl å holde mot stikk-stedet (øl fikser jo alt) og smerten gav seg etter ca 30 minutter, selv om dette betød at jeg gikk glipp av Ryan Adams konserten. Dette er ca en uke siden, og jeg er fremdeles rød og klør, selv om blemmen er gått vekk.
      Jeg har faktisk aldri blitt stukket av noe før (bortsett fra den gangen jeg tråkket på en halvdød veps i strandkanten i Hellas for mange år siden), og har ledd av de som har vært redd for insekter. Men min skepsis mot humler har steget betraktelig, selv om de er både loddne og søte.
      God sommer forresten!

    3. A: Jeg er også heldig mht knotten, men det finnes en grense hvor også jeg må kapitulere. Vi har investert i en maskin som fanger knott, og på de mest knottrike periodene finnes det et par spiseskjeer pr dag i “askeskuffen”. Vi inbiller oss at maskinen hjelper litt, i alle fall de dagene med mindre plager…
      Et humlestikk er ikke særlig godt, men egentlig ganske ufarllig. Det var nok tilfeldig at du ble stukket med mindre du hadde en eller annen blomsterduft på deg den dagen du ble stukket…

    4. Den var nok ute etter deodoranten min, dessverre. Ellers er det ingen god grunn til at den skulle opp under armhulen min.
      Vi er heldigvis ikke mye plaget her vi bor nå. Jeg innbiller meg iallfall det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg