Hurra…!!!


Google

No skal me kanskje snart få bruka også sundagen til å svinga kredittkortet vårt. Skal ikkje det bli gøy.?
Me skal få lov til å trava rundt på snopemarknaden og kjøpa saker og ting huset vårt er fullt av frå før.
Me skal få enno ein dag kor me hastig kan renna forbi grannen med hendene fulle av bæreposar, varetriller etc
Me er eit heldig og lukkeleg folkeslag.
Heldig avdi me no får ein ekstra handledag, og lukkeleg avdi me no slepp å sitja heime og keida oss på sundagen.
Men har ikkje politikarane gløymt noko viktig. Kva skal me gjera om natta om me ikkje kan få handla då?
Sengehalmaktivitetar er rask unnagjort og det er framleis mykje att av natta til andre aktivitetar.
Kva om einkvan skulle få ubendig lyst på ein pizza, ei ny fiskestong eller ein topp. Skal dei då diskriminerast og stengjast ute frå å tilfredsstilla denne lysta?
Nei, det bør vera ein menneskerett å få handla også på nattetid.
Nei, no må høgresida stå på, og fylgja opp storsatsinga på eit opnare samfunn. I tillegg til satsing på Sagwayen og sundagsopne butikkar må dei no vurdera full døgnopning.
Men dei treng kanskje ikkje nattopna butikkane for å oppnå det dei no prøver på, nemleg full fiasko ved valet til hausten..
Godt val!

Google

12 kommentarer
    1. …hehe…ja kanskje natta hadde vært noe, sover jo dårlig stort sett så da hadde jeg hatt noe å finne på :)) …neida, klarer meg fint uten søndagsåpent også jeg…
      Ønsker deg en fortsatt fin søndag..og skulle det være noe du måååå ha er det vel en bensinstasjon i nærheten :))

    2. annebe: Jada, brustadbuene får være redningen for trengende…Vi overlever nok de søndagsstengte butikkene.
      Ha en fin søndag uten shoppingpress…

    3. Tusen takk for at du tek opp dette viktige emnet, om handling om natta. Det er jo forferdeleg om eg skulle vakne ei natt og få ein vanvittig trong til ein ny topp el. og så måtte liggje vakjen på timevis for å vente til det blir dag og eg kan få realisera trongen min. Kanskje eg ikkje lenger har lyst på toppen el. då. Nei, la oss få natteopne butikkar, det er tingen, skulle berre mangle…..

    4. Oldemorbloggen: Ja, eg tenkte at eg kunne planta ein ny snål tankespire i politikarhovuda i Løvehola…så gløymer dei kanskje å underregulera pensjonen vår neste år…

    5. Alt har blitt så greit etter kvart. No tenker regjeringa på alt eg ikkje visste at eg trong: Segway, stor billeg påhengsmptor, snøskuter, søndagsåpne butikkar, osb. osb. Men eg har då ikkje bruk for noko av dette. Eg kunne tenkt med ein bensinskvett av og til, som ikkje kostar meir enn den vederstyggelege dieselen ( slik dei har det i England). Men no i september har eg høve til å gje eit lite spark til styresmaktene, og om to år skal dei få eit skikkeleg rævspart, tru du meg!

    6. jeg innrømmer att jeg handla i butikk i går:)siden vi ikke har butikk her inne i fjorden er det greit å kjøpe litt melk og grønnsaker på vei hjem søndagettermiddag når vi har vært på tur

    7. Søndagsåpne sentre mener jeg er unødvendig, men det å ha dagligvareforetninger som er åpnet om søndager hadde vært veldig greit. Vi bor rett ved den eneste søndagsåpne butikken i nærheten, og den har ingen skikkelig parkeringsplass. Det resulterer i et enormt trafikk-kaos de gangene vi skal fra hjemmet vårt og ut på hovedveien på søndagene. Da må vi kjøre igjennom alle idioter som står parkert i hytt og pine utenfor den lille butikken.
      En gang gikk det katastrofealarm på jobb, og jeg ble innkalt til å møte ferdig skiftet på Haukeland innen 30 minutter.. Dette var en søndag, og stressnivået mitt var da rimelig høyt når jeg måtte manøvrere bilen forbi 10 stk som var parkert utenfor butikken der de har 2 parkeringsplasser.
      Behovet er jo tydeligvis der, så om dagligvarebutikkene får muligheten til å holde åpent og selv bestemmer seg for det synes jeg er helt greit.
      Sånn som jeg jobber rekker jeg ikke alltid innom butikken etter jobb. Og noen uker er faktisk søndagen den eneste fridagen min. Det hadde vært greit å kunne få tak i middag den ene dagen jeg faktisk har fri også, selv om kanskje mange mener jeg burde ha planlagt bedre. Men sånn stor lørdags-handling noen familier har, der de handler for hele uken, det har vi ikke alltid tid til hos oss. Da blir hele uken preget av haste-handling de siste 30 minuttene før butikken stenger.
      (Og ja, jeg har vært døgnvill og sulten med tomt kjøleskap mang en gang, og vært sint fordi det ikke finnes noen butikker som er åpen klokken 04.00.)

    8. A: God sommer til dere også, skjønt vi venter litt på den ennå, men i dag er det fint – i alle fall på terrassen. Nordavind her ute i Øygarden vet du.
      Ja, temaet søndagsåpne butikker er nok en utfordring, og jeg kan forstå at en del vil handle på søndagen av de grunner du påpeker. Her har vi antakelig et generasjonsproblem også. Mens jeg i oldisgenerasjonen greier meg godt med dagens lukketider, så vil det være andre behov for dere unge. Skulle det imidlertid bli full søndagsåpning vil det utvilsomt bli mange flere som må jobbe på søndagen, og arbeidslivet vil nok endre seg for de butikkansatte.
      Det blir i alle fall spennende å se hvilken løsning våre politikere lander på til slutt…
      Jeg er imidlertid redd for at det baller på seg med flere og flere åpnebutikker, ikke bare dagligvarebutikkene.

    9. Det er det jeg er litt redd for og. Jeg ser ikke nødvendigheten med å ha hele sentre åpne. Det var en som påpekte at hun var en av to ansatte i en liten butikk på et senter, tror det var en skredderbutikk. Og hvis senteret skal holde åpent på søndager ble de også “tvunget” til å holde åpent. Siden de bare var 2 ansatte, og begge måtte ha fagkompetanse var det ikke “bare” å leie inn en student til å stå i kassen. Det kunne bety kroken på døren for den lille bedriften. Sånn som det synes jeg er veldig synd. Men jeg synes at “frittliggende” butikker og matbutikker selv kan få lov til å bestemme om de skal være åpent eller ikke.
      Dette er nok en evig diskusjon. Spørsmålet er om noe som helst kommer til å skje, eller om det bare er tomt prat, som resten av de politiske sakene..

    10. A: Det blir nok litt politisk prat rundt saken ja, og det kan vel hende at emnet blir tatt opp i den kommende valgkampen. Slike “lette”, men engasjerende saker har en tendens til å drukne de større og viktigere sakene i valgkamptidene. Jeg må jo medgi for egen del at jeg henger meg mye lettere opp i de enkle sakene enn i helse, flyktning, eller miljøpolitikk.
      Ha en fin helg…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg