Likt og ulikt…

Nå er det så lenge siden jeg blogga at det føles som jeg har gått inn i den store sommerdvalen. Men så, her om morgenen, når jeg lyttet til vår lokale morgensending i radioen var det et intervju med en fortvilt far som hadde et barn som ble et problem både for seg selv og andre da det begynte på skolen. Grunnen, slik faren beskrev det, var at gutten allerede i toårs alderen lærte seg alfabetet og straks etterpå knekte lesekoden. Ha lærte å regne lenge før skolestart, og han var tydeligvis en talentfull og kunnskapstørst gutt.
Hans forventninger til skolen var store og hans skuffelse over ikke å få oppfylt disse da han begynte på skolen førte til kjedsommelighet og problemadferd. Skolene flommes sikkert ikke over av slike talenter, men i dagens enhetsskole finnes det antakelig ikke opplegg som kan hjelpe de spesielle talentene.
Derimot er det stuereint å sende idrettstalenter på skolen som utvikler de sportslige talentene. Dette er for meg et paradoks, og ikke minst en diskriminering av våre spesielle teoretiske talenter.

Google.
Dette er ikke for å henge ut spesielle personer, men for å illustrere at enkelte talenter tilbringer enhetsskolen, slik den praktiseres i dag i kjedsommelighet. Jeg vet at det gjøres noe for å utvikle talentene, men det er fremdeles en lang vei å gå.

Likare skal alle vera ?

Har du talent for idrott og sport
kjem utdaningstilbodet heller fort.
Du er velkomen til sportsgymnas,
på talentet ditt vert det gjort stas.

Du får utvikla ditt idrottstalent,
utviklinga di er ikkje sett på vent.
Du trivs, og kan gjera det stort
av tilrettelegging samfunnet har gjort.

Men, har du givnad for «matte»
må normene fylgjast, det må du fatte.
I det boklege skal ingen skiljast ut,
fylg «mainstreamen», jente og gut.

Sit der på skulen i keisame dagar
medan kunnskapstyrsten plagar.
Tolma deg, vent på dei andre,
fanga i system ingen vil forandre.

No må politikarane vakna opp,
utan talentutvikling vert det stopp.
Me treng alle å utvikla våre talent,
slik byggjest eit betre framtidsfundament.
21.05.2015.M-m.

 

8 kommentarer
    1. jeg er helt enig i att det burde være gode tiltak for disse elevene med ekstra god lære evne.Jeg kjenner ei som var minst 2 år forran resten av klassen ,hun fikk god hjelp da hun kom på ungdomskulen,tror det er litt avhengig av hvor du bor og om det er stor eller liten skule.Dei små skulane har litt bedre tid til hver enkel elev iallefall

    2. Skolen har i årtier blitt utsatt for endringer og forsøk. Men mye av dette har ført skolen fra vondt til verre. Lærerutdanningen har blitt øket med flere år, men har det hjulpet? Når jeg ser i mine barnebarns skrivehefter kan jeg finne lærerkommentarer som dette «du blir flinkere å flinkere». De skoleleie er glade når de kommer til yrkesskolen, men der møter de en mengde teorifag som de ikke greier å fordøye, og følgelig dropper de ut der også.
      Politikerne må gjerne eksperimentere, men problemet er at det går ut over våre barn.

    3. Pedro: Enig i alt du skriver, men den ekstreme enhetstanken som skolen vår har vært ridd av i årtier har sikkert gått ut over en liten toppelite som ganske sikkert med mer tilpasset opplæring ville hatt en mulighet til å være med på å heve landets forskningskompetanse. Spissing av kompetanse for elever med spesielle teoretiske talenter tror jeg at landet vårt vil ha god nytte av.

    4. fruensvilje: Heldigvis er her skoler som gir spesielt talentfulle elever spesiell oppmerksomhet, men jeg tror dessverre ikke at slike tiltak er satt i noe system ennå, slik at det rekker ut til alle skoler.

    5. Her kunne det skrives mye. Og det har jeg gjort mange ganger som saksbehandler i Fredrikstad kommune.
      Mitt prinsipp har vært at talentene må kunne få egne tilbud i videregående opplæring – gjerne i egne skoler -også private.
      MEN – jeg holder på prinsippet om at barn i grunnskolealder bør gå i den offentlige skolen. Vi er mennesker som skal leve og fungere i ett og samme samfunn, og bør kunne kjenne hverandre på godt og vondt.
      Da sier jeg ikke at vi skal la være å stimulere talentene i den offentlige skolen. Det skal vi! Og det er nok her mange skoler og lærere feiler. Det er, og skal være, mulighet for å gi alle et godt tilbud, både talentene og de som strever med skolearbeidet.
      Jeg ønsker ikke private eliteskoler. Jeg tror ikke at slike bidrar til å skape gode samfunn der vi samhandler på en god måte.

    6. Broder’n i øst: Iflg en fersk OECD-rapport ligger norske studenter nær bunnen hva,gjelder høyere utdanningsnivå. Det er det vårt skolesystem som legger grunnlaget for. Systematisk,talentutvikling i skolen tror jeg er belemret med mange mangler, ikke minst politiske.
      Som du vet har jeg ingen,dogmatiske motforestillinger til privat konkurranse i utdanningsstrukturen. En viss konkurranse også i den sektoren tror jeg vil være gunstig.

    7. Hallo broder i vest. Jeg mener det er nok rom for talentutvikling i den offentlige skolen. Men mulighetene benyttes ikke av de som jobber der.
      Konkurranse mellom skoler. Jo vi ser det her i byen. De private skolene imponerer ikke!
      Så – ta en titt mot øst og sør. Sverige og England. Her skapes forskjellsamfunnet – spesielt landet i sør. Vi er mennesker på samme klode – den tiden vi lever. Det gode samfunn skaper vi sammen – ikke hver for oss!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg