Jeg bøyer meg i hatten…

for de norske skijentene selv om de, kombinert med en gedigen smørebom i dag, havnet langt nede på resultatlista.
Da er det bare å gratulere dagens medaljevinnere og Kalla som meget fortjent gullmedaljør.
Men de norske jentene kan mer enn å gå på ski, de er også på en litt munter måte med på å modernisere gamle “slogans”.

Google

Heidi Weng ble antakelig så imponert over den svenske gullmedaljen på damestafetten i Sotskij at hun “valgte” å omskrive det gamle slengordet “bøye seg i støvet” med sitt nykomponerte “bøye seg i hatten” når hun skulle uttrykke sin begeistring…

I VM som foregår nå i Falun var det Terese Johaug som slo til…

Google

Da hun skulle beskrive sitt flotte seiersløp på 15-km m/skibytte, og om hvordan hun ventet til “mørdarebakken” med å sette inn seiersstøtet kom det en ny språkmodernisering. Hun sa da at det gjelder “å ha is i buken” og ikke sette inn støtet for tidlig. Den gamle versjonen “is i magen” ble lagt på is den dagen.

Litt artig var begge nyuttrykene, og sannelig har jeg hørt flere som har brukt dem i etterkant.

Til slutt håper jeg at guttene får bedre redskap å gå på under morgendagens 15 km. Lykke til i alle fall

 

10 kommentarer
    1. Artig med litt ny vri på “slengorda ” ja..hehe…og Bøyer meg i hatten har jeg hørt brukt noen ganger ja 🙂 Så ikke på jentene i dag…men har jo hørt om det etterpå…selvfølgelig ikke noe gøy…men ikke “verdens undergang”
      Hurra for Kalla og Sverige denne gangen…så får vi håpe det er Norges dag igjen i morgen 🙂
      Fortsatt fin kveld til deg 🙂

    2. annebe: Veldig kjekt at Kalla fikk sin gullmedalje, det var så fortjent. De norske jentene har allerede hatt en bra medaljefangst.
      Ha en fin kveld dere også…

    3. Ja, den var morsom. Dagen i dag glemmer vi vel fort, men når galt skulle være så synes jeg det var fint at USA-jentene fikk medaljer. De var nok like overrasket som oss andre.
      Men jeg må si jeg ble skuffet da Petter Northug kastet det norske flagget som en fille. Hvor har det blitt av folkeskikken? God aften!

    4. Pedro: Ja, det med flaggkastinga skuffet meg også, men Northug er Northug. Ellers har jeg allerede gratulert mine amerikanske slektninger med medaljene. Det var en hyggelig skrell det også.
      Ha en smørefri natt..

    5. du følger med du 🙂 dette hadde jeg ikke tenkt på om jeg hadde overvært programmene hi hi,det er det jeg sier dei beste nyhetene får jeg via dine innlegg 🙂

    6. fruensvilje: Takk skal du ha, jeg blir nesten rørt, men det er vel slik at jeg av og til henger meg opp i ditt og datt og spinner litt videre på det. Kjekt at du liker det.

    7. Eg har ikkje fått med meg nokon av omskrivingane, men no er eg ops, etter å ha lest ditt innlegg. Det var kjekt at Kalla vant i dag, men det må ikkje bli ein vane.

    8. Oldemorbloggen: Fint at Kalla vann, og så dei så dei himmelfalne amerikanske medaljejentene då…Skismørjing er tydelegvis ein kunst, men alle kan vel bomma.

    9. Jeg deltar ikke i VM fra godstolen engang – går mitt eget løp og har egen smørebuss, he he. Har hørt de nye omskrivingene, det er det viktigste 🙂 ‘Da var jeg ikke høy i hatten’ har jo blitt til: ‘Da hadde jeg ikke mye høy i hatten’.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg