Værmelding…

Ja, så er han spådd, den første vinterorkanen i år. Slik vindstyrke er ingen spøk, spesielt ikkje ute i havgapet kor han ofte tar med seg havet inn i ei høg stormflo kor naust og båtar får gjennomgå.
Gubben har båten langt oppe på land og treng vel ikkje vera redd for stormfloa. Derimot står båten no på hjul og i kraftige stormkast kan han ta sin eigen veg utan hjelp av påhengsmotoren.
I dag vart det så ein tur ut til Øygarden for å prøva å sikra ekvipasjen mot å ta ut på eigen hand i den tillyste stormvinden.


Som de kan sjå ligg her ei stor stikagran. Det vart offer for ein storstorm me hadde før jul, og rotvelta laut BKK (Bergen Kommunale Kraftlag) skjera ned då treet delvis låg over kraftlina. Slik får han liggja til våronna, då vert det ein jobb.

Samstundes tok eg eit bilete av eigendomen der ute, ikkje akkurat i vinterdrakt…

…for, som de ser er bakken framleis grøn, nesten klar for grasklipparen.

Ingen storstorm i dag, men de ser at vindpølsa på ei av bruene ikkje akkurat varslar om svartestille i Øygarden…

Så står det att å vona at hus, naust og båt kjem til å overleva den tillyste orkanen.

 

7 kommentarer
    1. det er lurt å være føre var ja,flere skulle vært så fornuftige :)koselig landsted dere har,fine bilder,og skal jeg være ærlig liker jeg det grønne bedre enn det kvite 🙂

    2. fruensvilje: Samme her. Det er lettere å klippe plenen enn å skufle på tung snø…Jeg er litt bekymret for naustet, det ligger utsatt til i en vestavindsorkan…
      Ha en vindfri natt…

    3. Så bra du fikk sikret båten 🙂 Håper det ikke blir så ille som det er meldt. Det blåser friskt her i Sandefjord også, og på lørdag skal det visst bli riktig så mye vind.

    4. Siv Svanem: Jeg håper at den roer seg litt før den kommer, for vi har et naust som er rettet opp etter orkaner to ganger tidligere. Det er “litt av en jobb”.
      Ha en dag i vindsstille…

    5. Ja, jeg er spent på sitkagranene mine der ute nå i orkanen. Men de jeg har berget og som har blitt med østover varmer oss daglig. God vedfyring det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg