Torsdag – dagen for raspeballer…

…eller komle, eller kompe, eller hva vet jeg…
Raspeballer er nok en av livrettene mine, det må jeg medgi, og i dag ble dagen for en helt spesiell matopplevelse.
Hvor?

Jo, på Helletun kafe ved Askøy Senter hvor Bjørghild holder et prima kjøkken, og hvor torsdagsraspeballene er et høydepunkt:


Raspeballene akkompagnert av salta fårelår, vossakorv og en deilig rotstuing gav gubben med følge en flott smaksopplevelse.


Her er vi i gang med vår fyldige middagsporsjon.


Desserten besto av hjemmelagde kaker og kaffe. Det smakte som bare hjemmelaget kan smake, utmerket!


Så det er bare å takke for et herlig måltid, og gubben lover en snarlig retur til grytene til Bjørghild.
Takk for oss…

 

6 kommentarer
    1. Det så ut som et herlig og tradisjonsrikt måltid 🙂 Komle har jeg aldri smakt, men vet om mange som synes det er helt fantastisk….. Er det laget av potet?

    2. lulltove: Ja, poteten er en hovedingrediens, så litt salt og grynmel. Kokes i lettsaltet vann. Noen har en fleskebit inni komla, men det er ikke min favoritt. Andre har litt sirup over den før de spiser. Det varierer fra landsdel til landsdel.
      Jeg synes at komle med kokt saltet fårekjøtt, litt vossakorv og kålrabistappe/rotstappe med litt baconfett over er best.

    3. Ja, dette er god mat for kropp og sjel. Du er heldig som har ei kone frå rett del av landet; ei som set pris på denne kosten. Namnet skjemmer ingen; komle eller klubb går for det same. I natt trur eg du får sova godt.

    4. Pedro.: Ja, vi minnes vel begge komlemiddagene på Gildevangen i “hina hårde dagar”. Men kona mi brukar å ha sirop på komla, huff!
      Ja, denne natta vert sikkert roleg.

    5. Du store min, dette såg “berre lekkert” ut, og når det attpåtil smakte godt, då kan det ikkje betre bli. Eg har ein son, som då han var i ca 13 – 14 års alderen, åt 18 komler og som sa då han var mett, Esj for nokre ekle komler. Dette har me ledd mykje av i ettertid.

    6. Oldemorbloggen: Det var matlyst det! Kommentaren til storetaren var berre eit humoristisk uttrykk for at han likte komlene…
      Ja, dette var verkjeleg ein god middag, så den vert nok gjenteken om ikkje alt for lenge…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg