Forsvarets klagenemnd – huff, huff!

Der har dere greidd det. Sendt et tydelig signal til kvinner som måtte bli innkalt til å avtjene verneplikten i forsvaret. 
“Dere får finne dere i å bli behandlet på full linje med mannlige vernepliktige. Dere skal bl a kunne bli beordret til å bade nakne sammen med mannlige medsoldater selv om dere absolutt ikke ønsker det.

Kilde.: Sol.no

Alice Asplund opplevde nettopp det under en øvelse for tre år siden. Til tross for heftige protester måtte hun strippe av seg og bade (vaske seg) naken foran 35 soldater pluss befal.
Er det greitt ? Kunne hun ikke fått utført sin bading litt ute av synet for medsoldatene når hun så klart uttrykte ønske om det?
Det syntest både medsoldater og forsvaret, og befalet som beordret henne fikk derfor en refs for forholdet.
Det refsede befalet anket refsavgjørelsen til Forsvarets klagenemd og har nå fått medhold.
Hva innebærer det ?
Jo, for meg står det slik at intimgrenser for begge kjønn kan overskrides i forsvarets tjeneste, og den private sfæren skal være forsvarets eiendom, og under deres kommando.
Jeg mener at dette gir et tydelig varsko til, spesielt kvinner som vurderer tjeneste i forsvaret at de i løpet av tjenestetiden vil kunne risikere at tjenesten kan føre til at de må overskride sine mest private intimgrenser.

Jeg vil si.: Vel er man i forsvaret og under millitær kommando, men der får da være grenser!
Hva synes mine bloggkontakter?
 

8 kommentarer
    1. helt ufattelig att det går ann,alle burde få ha sitt undertøy på mener nå jeg,kreves det att alt skal av ,ja da lurer jeg på om det er av ren nyskjerrighet fra den mannlige beordreren

    2. Jeg har omtrent 4 år bak meg i forsvaret, og jeg møtte mange fine offiserer og befalingsmenn, men det fantes drittsekker som jeg godt kan tenke meg kunne gi ordrer til slike handlinger. Det får så være, men at Forsvarets klagenemnd gir den refsede befalingsmannen rett, det går over min forstand, spesielt i en tid da jenteandelen i forsvaret skal økes..

    3. Pedro: Jeg har samme erfaringer som det du har, men dette må være helt ødeleggende for kvinnerekrutteringen. Klagenemnda er kanskje en håndplukket nemnd fra forsvaret, og da er vel konklusjonen mer forståelig. Jeg tror imidlertid at begrunnelsen for avgjørelsen må offentliggjøres. Det er viktig for alle sakens parter både for den forulempede jenta og ikke minst for forsvaret selv.

    4. fruensvilje: Nei, det er nok som min bloggvenn Pedro seier. De har drittsekker blant befalet i forsvaret som er maktmennesker som ikke er voksen nok til å forvalte makten de har på en akseptabel måte.
      Maktmisbruk som dette fører i alle fall ikke til motiverte soldater, så her må ministeren inn og rydde opp.

    5. Dette vil nok ikke føre til økt rekruttering av kvinner i det norske forsvaret nei. Helt utrolig at slikt skjer i 2014. Vi er da siviliserte, er vi ikke ? Har vi menn mistet helt respekten for det motsatte kjønn ?

    6. synsvinkler:Som tidligere kommentert finnes det drittsekker også i forsvaret. Det,sammenblandet med en porsjon herskesyke kan vel gi et slikt resultat.

    7. Jeg synes dette er trist. Selvfølgelig skal man lære, men det må være lov å ta hensyn. Et litt annerledes eksempel er når vi skulle lære kroppsvask på skolen, vi hadde jo bare hverandre å øve på, og måtte vær så god stille i bikini på øvelsesposten og bli vasket av medstudenter mens vi lå i en seng. Vi hadde et par gutter i klassen, og en av de var på min gruppe. Jeg hadde ikke noe problem med det, og har egentlig aldri hatt problemer med å vise meg i bikini, men jeg vet at andre ikke følte seg komfortabel med det. Det løste seg vel ved at jeg og en annen som heller ikke brydde seg stilte opp sånn at hele gruppen fikk øve seg og de som var veldig kroppsbevisst slapp. Jeg mener ikke at Alice skulle få slippe, for oppgaven er der jo for å lære hvordan man skal hanskes med “soldat gjennom isen” (går jeg ut i fra..), men at hun kunne få hatt på seg undertøy/bikini synes jeg egentlig er en selvfølge.
      Selv om jeg er komfortabel med kroppen min, og ikke har noe problem med at andre jenter får se meg naken, så hadde jeg steilet hvis noen hadde krevd at jeg skulle kle meg helt naken og vaske underlivet mitt foran en gjeng med mannlige medsoldater. Dette er ikke “voksne” folk, men en gjeng med 18-20åringer. Da hadde jeg rett og slett gitt opp hele førstegangstjenesten og dratt hjem til mamma og pappa.

    8. A: Det er den siste kommentaren din om nakenvaskingen foran de mannlige medsoldatene som fikk meg til å skrive om saken. I tillegg til det nedverdigende vil det være ganske ødeleggende for rekruttering av kvinnelige soldater i forsvaret. Hvem vil la seg utsette for slik behandling som beskriver i media. Det gjelder både gutter og jenter.
      I utdanningsøyemed, og når elevene er med på det selv er det vel OK at man øver på fellesarenaer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg