Dagen derpå…

Etter å ha fått mange hilsener på dagen i går er det vel på tide å tenke over realitetene.

– 60 år etter avslutning av realskolen
– 57 år etter at gymnaset var unnagjort 
– 12 år som pensjonist etter 40 år i arbeidslivet.

Dette er ikke ment som moen skrytemappe, heller en selvpåminnelse om at man har vært heldig og hatt et langt og innholdsrikt liv.
Det meste av innholdet vil forbli i min enge krets, men en liten flik kan jeg vel alltids brette ut.
Arbeidslivet har i starten bestått av korte “stunts” som diskenspringer, postbud, gårdsgutt, produksjonsarbeider i malingfabrikk, men brorparten av de ca 40 arbeidsåra ble viet EDB/IT-virksomhet, eller hva dere måtte velge å kaller det nå. 

 
Pensjonisttida har jeg valgt å bruke på selvstyrte aktiviteter sammen med fruen. Plommesmaking på “farmen” har vært en av aktivitetene, den har jeg stått for alene.. Frivillighetsarbeide har vært en annen. Men viktigst av alt har vært å holde kropp og tanke i aktivitet. Det tror jeg er viktig for mange, og ganske spesielt for oss eldre.

For meg har bloggen vært en aktivitet som, har holdt og holder meg i sving. Interessante og hyggelige bloggkontakter har kommet og gått, noen er mer utholdende enn andre. Ettersom en viktig del av bloggen går ut på at jeg hver måned prøver å kommentere enkelte begivenheter rundt meg, er jeg også nødt til å følge med på hva som skjer fjern og nær . Altså, blogging kan også være en bra aktivitet for gamle gubber.

Vel, dette ble noen tanker rundt liv og pensjonisttilværelse.   Ha en fin bloggdag…

10 kommentarer
    1. lulltove: Takk, i like måte. Du, og de andre yngre bloggvennene mine er med på å holde livsperspektivet åpent. Du vet at vi eldre nok har en tendens til å snevre inn tankevirksomheten etterhvert, og den turen vil jeg utsette så lenge som mulig.
      Ha en fin dag…

    2. det er godt når en kan se tilbake på livet og erkjenne att det har vært et godt liv :))og det bilde av deg er bare helt eventyrlig he he.
      Koselig å lese bloggen din 🙂 så jeg er nok den litt mer utholdene her inne 🙂

    3. fruensvilje: At du er utholdende i bloggen setter jeg stor pris på…og bildet, ja det får en av mine døtre ta ansvar for. Det har visst gått rundt på blogger, facebook og instagram.
      Ha en fin dag videre…

    4. Gratulerer med overstått 🙂
      Det jeg liker med blogg er at du får andre sitt perspektiv på ting. Selv om ikke alle skriver samfunnskritisk om aktuelle saker, så er det litt spennende å høre hva andre tenker om småting og hva forskjellige mennesker driver med.
      Kos deg videre i pensjonist-tilværelsen, og god helg.

    5. A: Takk for hilsen.
      Det med perspektivmangfoldet er også noe jeg setter pris på. Det er lett, i alle fall for denne gubben, å gro litt mye fast i egen forestillingsverden.
      Samfunnskritiske og litt småironiske, også selvironiske kommentarer rundt dette og hint er jeg svak for. Jeg er kanskje litt langt utpå der av og til, men spissformuleringer kan øke engasjementet.
      Ha en fortsatt fin kveld…

    6. Oldemorbloggen: Takk for helsing. Eg trur ikkje at det fyrste svaret mitt vart sendt. Jaja, eg er 77 og har vel lov til å gløyma å trykkja på ein knapp av og til. Då prøver eg ein gong til, og noko av bodskapen var at eg likar din av og til litt utfordrande måte å svara meg på, det triggar meg av og til å svara på rim…
      Ha ein fin kveld.

    7. Eg merka meg at eg ikkje fekk svar, og tankane eg gjorde meg då er at kanskje han er fornerma for at eg kalla han ein gamling, men fekk ikkje det til å stemma heller. Det er forklåring på alt her i livet. Akkurat som i kveld eg prøvte å ringe dotter mi og sendte melding til nokre veninner om at eg skulle ha klubb i neste veke, og ingen svar, korkje frå den eine eller den andre. Eg fekk løysinga frå Tv, mobilnettet var i uorden.

    8. Oldemorbloggen: Ja, den teknologien!!! Sanneleg har me vorte sårbare når det gjeld kommunikasjonsteknologien. Ikkje rart at nokon hevdar at dei neste krigane vert vunne av datahackarar. Skulle av og til hatt ei brevdue eller to i beredskap.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg