Kvar mann si høne.


Google.

Kvar mann si høne.

Har du gått tom for egg ?
Då vert det lite eggerøre.
Med postkassene fylte med skjegg
og 17.-mai-frukost-klabbeføre.
Ein bondemann i harnisk
sprer mjølk og møk
Finn fram sin blokadepisk.
Dette er ingen munter spøk.
Medan «fransken» tømmer vin i gata
er me tom for egg på frukostfata.
Sponheim sa.: «Ei høne til kvar mann».
Det skulle gje røre nok i vårt land.

Men la meg vera litt seriøs.
Eg skjøner godt at bonden er bøs
når han kjenner yrket vert truga.
Då bemannar han kommandobrua.

Men kjære bonde, og kjære stat.
Me ynskjer alle sunn og god mat.
Slutt med krangel, vondord og tull,
finn løysing, om ikkje alt skin som gull!
16.05.2014.M-m.

6 kommentarer
    1. Du burde ha vært i forhandlingsutvalget. En god historie er gjerne det som skal for å løse opp i en fastlåst situasjon.

    2. jeg støtter bonden fullt ut og mener att staten kan bla opp flere sedler for et godt norsk landbruk.
      Det er til syvende og sist staten som bestemmer over garsbruka uansett så da mener eg dei kan betale også.
      Og vi forbrukere,ja vi overlever nok en 17 mai ute egg 🙂

    3. fruensvilje: Vi er i alle fall enige om at det er viktig at hele landet benyttes til matproduksjon, og da må bøndenes tildelinger være så store at de greier å drive gårdene.
      Hvorvidt tilbudet de nå har fått er dekkende har jeg ikke greie på, så det vil jeg ikke blande meg opp i. Imidlertid er jeg overbevist om at noen av aksjonsformene vekker konsumentenes reaksjoner, og det kan umulig tjene bøndenes sak.
      Nai, vi overlever nok uten egg. God 17. mai…

    4. Sannsynligvis produseres det mer enn nok melk. Jarlsbergost som vi betaler 120 kroner pr kilo, får du for eksempel for kroner 67 i Sverige., og vi vet det er en stor eksportartikkel til USA. Denne enorme differansen i pris er eksportsubsidier som du og jeg må betale. Dersom melkeproduksjonen øker, så må vi ut med enda flere subsidiekroner for å bli kvitt overskuddet. Dette er bare ett eksempel, og jeg tror det finnes flere dersom man går litt inn i materien.
      Ha en flott nasjonaldag med egg i skjegget!

    5. Pedro: Denne saken har nok flere sider. Hvorfor blir osteoverskuddet så stort. Kanskje det har noe med prisen her i Norge å gjøre. Så må vi på harryhandel for å skaffe oss Jarlsberg bl a.
      Her er det ingen mangel på egg. Øygarden har få bønder med kjøpekraft til å tømme butikklagrene så da har vi hjulpet til…Kos deg med rømmegrauten du på dagen…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg