Hobby, utgått på dato…?

For mange år siden arvet jeg en hobby fra mitt opphav, det er filatelien jeg tenker på.
Frimerkesamling har nok vært en større eller mindre hobby i de tusen hjem, men hvordan går det med den hobbyen i dag.
Hvor ofte får du brev i posten med frimerke på. Brever med frimerke er i dag stort sett ikke stemplet. For noen blir det da en hobby å bløte av merket og bruke det på nytt.
Posten gir forresten ut flere titalls frimerker hvert år. Hvor brukes de når de ikke settes på brev?
Jeg tok konsekvensen av at hobbyen min nå forsvinner og fom 2005 avsluttet jeg samlingen.

Men så dukker det, som dere kjenner til, opp en regnværsdag eller to på våre kanter av landet, og i dag fant jeg tiden inne til å bla gjennom samlingen min.
Her er noen eksempel.

I dag er man i miljøet nøye med at stemplene skal være synlige og gode, og her er noen eksempel på det.

Her har vi noen eksempler fra OL-merkene fra Lillehammer-OL i 1994.

Nei dette blir nok en hobby for spesielt interesserte etterhvert, og jeg tror at det først og fremst blir interesse for den klassiske filatelien , altså de riktig gamle frimerkene og frankeringsmetodene. Men da blir det en kostbar hobby.

Som jeg tidligere skrev kunne, og kan frimerkehobbyen være en aktivitet på stormfulle høst – og – vinterdager.

Når været er bra kan man legge innehobbyene til side og ta en tur til byen. Da dukker det ofte fram fargeklatter som denne taggetegningen som står på veggen til byens sentralbad.

..og denne figuren sitter og ønsker kundene velkommen til å anskaffe materiell til andre hobbyer enn filateli…

Nyt regværet, ta fram hobbyen din…

13 kommentarer
    1. når du skriver det sånn så begynner jeg å innse att frimerker er antikvariske:)nå får en jo ofte bare et stempel på brevet uten frimerker,sånn sett er det godt att noen tar vare på historien for det er jo det det er da :))
      Nå øser regnet ned hos oss,det begynte i det små kl 12 og øker gradvis virker det som,så jeg koser meg med strikkepinnane :))ha en fin kveld videre

    2. Synd med hobbyen som blei avslutta, men det er sikkert kjekt å bla igjennom dei du har frå før. Elles veit eg ikkje annna råd enn at du får læra deg å slå nuppereller. Ikkje at eg kan det, men eg kjenner ein mann som kan, og han er slettes ikkje av den feminine typen, snarare tvert i mot. Ein gong sat han på toget og slo nuppereller og aldri hadde han vore ute for så mykje merksemd som på den turen.

    3. fruensvilje: Regnet ja, det har vi fått i bøtter og spann her også i dag, men nå lysner det litt i horisonten.
      Apropos frimerker. Det ligger nok mye god historie i en frimerkesamling.

    4. Oldemorbloggen: Du vet at det spøkes med at spørsmålet..”Vil du bli med hjem og se på frimerkesamlinga mi?” litt spøkefullt har vært foreslått som et sjekketriks. Jeg hadde vel satt her som gammel ungkar om jeg skulle ha prøvd det trikset
      Da kan vel nupperellehobbyen gje betre resultat i sjekkesamanheng, haha!

    5. Grete: Ja, slik går det ofte, men det du har samlet forsvinner ikke, og kanskje du eller andre i familien en gang finner merkene fram igjen. Kan være artig det – en regnværsdag.
      Ha en fin week-end…

    6. Ikke bare frimerkene, men hele Posten har forandret seg. En postansatt måtte beherske fransk, det var jo postspråket. Dessuten måtte en kunne alle poststedene i Norge, det var eksamensstoff. En postansatt forvaltet sin kunnskap og hadde sin samfunnsnyttige stilling. Så kom det Post-i-butikk, og hele jobben ble en venstrehåndsjobb for kassadama. Her kan en virkelig snakke om en revolusjon. Og vi gamlingene sitter med våre frimerkesamlinger, og føler oss enda eldre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg