To indre og vekk med han…

Det var mottoet for skøyteløperer på 60 – 70 – tallet. Det var visst den tida våre skøytelopere hadde “hår på brøstet”. Da var 10.000 meteren selve mannddomsprøven for våre skøyteatleter.
For de som husker Reidar Liaklev, Hjallis, Kupper’n, Maier, Koss og ikke minst vår “lokale” Kjell Storelid fra Stord som tok to sølv under OL på Lillehammer må det være en stor følelse av nederlag når vi i årets OL ikke stiller med en eneste deltaker på maratondistansen på skøyter.

Her er Jaap Eden, første skøytemester.

Tilbake til det jeg mener er årests norske skøyteskandale, nemlig at vi ikke stiller deltakere på 10.000 meteren i OL.
Unnskyldningen er at våre to deltakere skal hvile til lagtempoøvelsen. Ja, og så ser man ikke vitsen med å stille når vinnersjansene er så små.
Nå vet vi at det fins en dyktig skøyteløper som sitter hjemme og gjerne ville ha gått maratondistansen. Han kvalifiserte seg for sent sies det.
Hallo, han ble norsk mester på distansen!
Nå kan vi registrere at det etterhvert kommet skøytenasjoner som har overtatt hegemoniene mens vi sakte men sikkert har rykket bakover i medaljekøen.
Da spør jeg meg selv og mine lesere.: Har vi nå kommet til et punkt hvor vi aner “to indre og ut” med skøytesporten i Norge?
Årets OL styrker meg ikke akkurat i troen på at vi makter å henge med…
Ha en fin dag med gode rundetider!

4 kommentarer
    1. nå er ikke jeg en ihuga ol titter,men når jeg først titter innom er det med spenning.Men av det jeg ser så er ikke norge der dei normalt bruker å være,hvem som er skyld i det skal ikke jeg utale meg om,men det har kommet mange dyktige til i flere nasjoner.Men klart vi vinner iallefall ikke medalje ved å sitte på tilskuerbenken.

    2. Eg drøymer meg tilbake til den tid der Hjallisen og dei gjekk. Me sat klistra til radioapparata og følgde med med stor spaning. Men den tid kan kome tilbake, at me får gode skeiseløparar igjen.

    3. Oldemorbloggen: Ja, me har vore nede i djupe dalar tidlegare, men no anar eg eit bakteppe i miløet som antyder at dersom me ikkje kan hevda oss då lar me vera å stilla i konkurransen. Det vert feil i mitt gamle hovud – spesielt når me hadde ein kandidat som ynskte å stilla, og som – etter det eg har skjøna, var kvalifisert. Men eg vil vona at du får rett, at me kjem att…

    4. fruensvilje: Det flere og flere nasjoner deltar og gjør det bra synes jeg er flott. Da styrkes vintersporten sin posisjon. At vi bommer av og til med smøring etc må vi leve med, men at vi ikke stiller til konkurransen når vi har en kandidat det er en tvilsom beslutning. Gratulerer med dagens to gull og en sølv forresten…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg