Taushet er gull – eller?


Google

Etter mitt innlegg om regjeringens beslutning om å avvikle frukt og grøntordningen i skolen hadde jeg ventet reaksjoner fra mine bloggkontakter og andre, men forbauselsen ble større etterhvert som dagen gikk og det kun innkom en kommentar. I dag registrerte jeg ytterligere to, og takk for disse.
Er det virkelig slik at vi stiller oss helt likegyldige til et, etter mitt syn, viktig tema som gjelder dem som skal føre samfunnet videre etter oss.
“En banan kan ikke lære elevene matte, men det kan en god lærer” er høyres mantra i denne saken.
Mitt tilsvar blir da at uten bananen (dvs tilføring av energi) vil ikke engang en superlærer kunne lære ungene noe.

Jeg mener at dersom vi vil påvirke samfunnsutviklingen må vi løfte våre røster, for vår taushet vil bli tolket som om vi samtykker, og er det det vi vil ?
Hvordan kan jeg påvirke, spør du kanskje. Jo, du kan for eksempel gå inn på hjemmesida til et av partiene som vil ta bort frukttilbudet og si din mening. Blir det mange nok innlegg vil det skape et trykk, og kanskje man da vil tenke seg om en gang til før man gjennomfører termineringen av frukt og grøntttilbudet.

Taushet er ikke alltid gull!!!

8 kommentarer
    1. Det er godt at du tar opp dette. Barn trenger energi for å kunne lære. Det vet jeg fra egen skoleerfaring – som lærer ( for noen år siden- men gjelder nok fortsatt.)
      Fortsett med dine observasjoner og kommentarer. Artig og tankevekkende å lese!

    2. Min taushet skuldast at eg var i Bergen på Sissel Kyrkjebøkonsert, og ikkje hadde kontakt med den altoppslukande og tidkrevjanden dingsen som kallast PC. Eg syns at det er litt av foreldreansvaret at ungane får med seg frukt på skulen, men sidan det er så mange foreldre som ikkje følgjer opp, er det eit billeg føretak for staten å servere litt frukt til elevane, dersom dette fører til at eleven får meir fart over hjernesellene.

    3. Jeg er så enig med deg! Og så lenge departementene får bruke penger på frukt, hvorfor skulle ikke så elevene få frukt på skolen?
      Jg tror ikke politierne vet hvordan hverdagen for folk flest – og elever – arter seg. Det er ikke lenger slik, at mor eller far lager matpakke og frokost til “gullungen”, og ser at de spiser før de går på skolen. Det var i “gamle dager”, det, da jeg selv var barn. Nå er mor og far gått på jobb når poden står opp og skal gå på skolen – det er DET som er folks hverdag. Mange elever – iallfall i ungdomsskolen – har ikke spist noe før de kommer på skolen. Unasett hvem sitt ansvar DET er, så er det en kjennsgjerning. Dermed gir en frukt litt sårt tiltrengt energi for å kunne følge med. Uten mat og drikke duger ingen av oss – men politikerne unner altså ikke elevene litt frukt, når andre nasjoner serverer elvene varm lunsj – tilogmed fattigere land i Afrika…
      (En annen sak er hvor mange som mister jobben – og det er de med tilrettelagt arbeid som ikke får jobb andre steder. Jeg gremmes..)
      Så vidt jeg vet er vedtaker ikke fattet politisk ennå – men vi får se hvordan det går.

    4. Brodern østpå: Jeg ble litt skuffet i går da det ble såpass få kommentarer for dette tror jeg er et viktigere tema enn vi tenker på i vår hverdag. I dag har jeg fått mer input og gleder meg over det.

    5. Oldemorbloggen: Eg savna deg på bloggen i går og forstod at du sikkert hadde “lovleg” forfall. Vonar at konserten var bra.
      Heilt einig med deg, men når foreldra ikkje har tid/anledning til å fylgja opp er det viktig at skulen vert sett i stand til å ta eit tak. Eg vert skuffa over regjeringa dersom dei ikkje finn rom for å halda fram med frukttilbodet. Men det har vel gått prestisje i saka no…
      Ha ein fin dag…

    6. Hanne(: Takk for en fin situasjonsanalyse. Spesielt vil jeg fremheve det du seier om at politikerne ikke har fått med seg hverdagen til folk, og når det er problemstillingen blir også beslutningsunderlaget dårlig.
      Min erfaring og kunnskap seier også at det er en god del elever som kommer uten frokost og matpakke, så derfor er frukt og grønttilbudet på skolen viktig.
      Det er vel ikke, som du seier, fattet vedtak ennå, men jeg er redd for at det har gått prestisje i saken nå.
      Takk for godt innlegg og ha en fin dag.

    7. La gå med at staten sviktar dei unge når dei ikkje får frukt, men hovudansvaret ligg vel først og fremst hjå foreldra. Ee ser kvar dag ungomsflokkar i storefri, og frukost på bensinstasjonen må då vera både dyrare og meir usunt enn eit par brødblingsar med brunost. Nei, no må foreldregenerasjonen vakne.

    8. Pedro: Foreldra er nok ein viktig del av problemstillinga, men når dei sviktar og, på kort sikt i alle fall ikkje endrar oppfylging av ungane lyt me inn med tiltak, og eit av dei må vera å tilføra ungane energi til å gjennomføra skuledagen. Då kan frukt og grønt vera viktig.
      Elles er eg enig, mange foreldre må skjerpa seg, men korleis skal me få i gong ein slik prosess. Den vil ta tid, i alle høve.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg