Endelig et holdt valgløfte…

Den nyfødte regjeringen har vel kanskje holdt noen flere valgløfter, men noen av løftene burde de avholde seg fra å holde. Til eksempel, søndagsåpne butikker og ikke minst terminering av tilbudet til frukt og grønt i skolene.

Frukt og grønt i skolen ble innført av de rødgrønne for noen år siden og jeg har inntrykk av at det var et populært tiltak for elevene.
Nå har det så blitt så mye fokus på skoleresultater og med det på læringsmiljø og lærerkvaliteter i skolen at man, for å finansiere en heving av disse fjerner frukt og grønt – tilbudet til elevene.
Dette mener jeg er en dum og korttenkt beslutning.

Jeg har dessverre ingen forskingsresultater eller utredninger å holde meg til, men i min praktiske hverdag med elever har jeg ved selvsyn registrert at frukt og grønt – tilbudet er populært og virker.

Min erfaring skriver seg fra et flerårig arbeide som leksehjelper, og en leksehjelpsøkt starter alltid med utdeling av frukt og grønt. Virkningen er at elevene får tilført litt energi, og de finner roen før leksebøkene tas fram. Slik forestiller jeg meg også at det fungerer for mange i skoledagen som kommer til skolen uten, eller med minimalt frokostinntak.

Nei, her bør dere snu og i stedet øremerke de millionene som skal til for å dekke opprettholdelse av et godt og framtidsrettet lærigstiltak. Hvor skal pengene tas fra? Jo, dere kan selv betale for den departementale fruktutdelingen til politikere og byråkrater og la det innsparte gå til medfinansiering av frukt og grønt – tilbudet til skoleelevene.

7 kommentarer
    1. Når nabolandene stiller med varm lunch er det vel ikke for mye om ungene våre får “an apple a day”. Som kjent holder det også doktoren på avstand.
      Ta deg et eple og sov godt!

    2. Pedro: Nei, Pedro det går ikke ut over nattesøvnen, men jeg er alvorlig bekymret for hvilke andre lite gjennomtenkte krumspring våre tillitsvalgte har i jakkeermet.
      Apropos eple, jeg er ikke noen stor fan av de utenlandske eplene vi finner i butikken nå om dagen, men får antakelig dekket mitt 5 – om dagenbehov likevel.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg