Smalahåvetid…

Jeg hadde en liten sak i bloggen om smalahåvekulten ifjor.
Det er, som kjent, en matrett som kanskje ikke alle synes er så grei å spise. Selve synet av smalahåvet på tallerken kan vel bringe assosiasjoner bort fra det å ville spise hodet.
Vel, det har vel lagt en stud og ulmet i mitt hode at jeg kunne tenke meg å invitere mine barnebarn på et smalahåvelag.
Og – som sagt så gjort. Jeg ringte rundt og alle fire aksepterte invitasjonen – sikkert med skrekkblandet fryd – og ikke lite spenning.
Håvene ble anskaffet, vannet litt ut og dampkokt i 2 – 3 timer.

Her ligger så kultretten, klar for servering.
Med gode poteter og kålrabistappe til var bordsettingen klar.

Så er vi klar til innsats.
Dere lurer sikkert på hvordan dette gikk. Håvene ble i alle fall spist, og gjestene ga uttrykk for at det smakte. Kanskje de ikke turte annet.
Vel, med iskake som avslutning ble det det et bra gilde.

Tøft gjort av de unge å gå på denne retten!

6 kommentarer
    1. Dette er mat for Mons, nam og atter nam. Eg legg dei ikkje i vatn og dampkokar dei heller ikkje. Kanskje eg skulle byrja med det. Dei me har hatt har ikkje vore så salte eller turre at dei trengte utvatning. Eller er det slik at du ikkje har peiling, at det er kåno som lagar heile sulamitten og du berre tar ein sjangs på at det er slik det skal lagast når du bloggar om det??

    2. Oldemorbloggen: Nei, her skal ingen ta æra frå meg, denne prosessen tar eg heile ansvaret for. Utvatning eller ikkje. Mi erfaring er at håvene er i saltaste laget for våre ganar så 8 – 10 timar i vatn er min måte å preparera håvene på før koking. Damping eller koking? Til det må seiast at det har vorte slik at me dampkokar. Kanskje ein slepp utvatning om ein kokar håvene i meir vatn.

    3. fruensvilje: Vi var spent på om det falt i smak, men vi forberedte ungdommen godt på forhånd. Hadde selvsagt en backup, men den viste seg å være helt unødvendig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg