Funchal…

I dag tar vi en kort rundtur i hovedstaden på Madeira, Funchal hvor det bor ca 130.000 innbyggere. For oss som er vant til topografien i Bergen er Funchal lett å navigere i med de høye fjellene på den ene siden og sjøen på den andre.
Dessuten var vi utstyrt med en meget kunnskapsrik svensk guide som hadde bodd 20 år på Madeira.

Da er det bare å komme i gang med turen til F. og komme seg inn på bussen, litt morratunge, men også forventningsfulle.

Første stopp var en breoderifabrikk – ikke mitt favorittområde – men de laget mye fint der. Her kopierer de mønstre før råmaterialet sendes ut til lokale brodører for produksjon.

Så et lite eksempel på ferdigproduktet. Jeg tror at salget gikk relativt strykende etter omvisningen.

Fortauene var meget spesielle, ikke mye asfalt der nei..

Så bar det inn i markedhallen hvor det ble solgt produkter fra primærnæringene, fiskeri og jordbruk.
Her var vakre blomster i alle farger og fasonger.

Litt mer blomsterprakt.

Frukt og grønt overalt.

Så et oversiktsbilde av det store fiskemarkedet hvor det myldret av ulike fiskeslag. Makrellen var den eneste jeg gjenkjnte.

Espadaen er en dypvannsfisk som bare fiskes utenfor Madeira og Taiwan. Den dras opp fra ca 700 m, og den ser lite pen ut for å si den mildt. Men, fisken er en delikatesse så kommer dere til Madeira en et måtid espada i en eller annen form et must!!!

Her er eksempel på fiskesorter jeg ikke kjenner.

En slags karpe, kanskje,

Gubben foreviget ved inngangen til markedet.

..og utenfor blomstret flere av tulipantrærne jeg viste dere i går.

Selvsagt var her folk som ville avbilde oss med ulike typer fugl, dette er sagt å være en kongeørn. Jeg liker ikke denne formen for dyrfangeskap, men tok bildetfor å vise at virksomheten fins i mange land. Vi møtte samme tilbudet på vår tur til Ukraina i fjor.

Her er et bilde fra den sore katedralen i byen. Det trenger kanskje litt restaurering…

Skriftestolen var tom for anledningen…

Denne banken overlever vel finanskrisen som også har rammet Madeira. Mer om det senere.

Her ligger Madeiravinen trygt i sine eiketønner. Denne holder 15-års målet!


Jeg avslutter dagens tur foran justispalasset hvor fru Justisia troner.
I morgen vil jeg ta dere med en liten tur i gamlebuen og bl a se på fargerike dører.
Ha en fin dag. 

7 kommentarer
    1. Du har nok fått med deg mye mer enn jeg fikk ved mitt besøk der, bør nok ta en tur igjen. Så var det romertallet på markedet MCMXL. Kanskje du burde utfordre leserne på tolkingen? .Ha en fin vårdag!

    2. farmoringrid: Pedro testet oss der på romertallene, og jeg tipper det samme, altså 1940.
      Vanningskanalene kalles levadaer og er ganske populære turmål for turister. Jeg måtte dessverre avstå fra levadatur pga noen stigninger opp til levadaen som jeg ikke våget meg på. Det ble heller turer langs den “flate” strandpromenaden, det var ganske ok det også. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg