En må tenke over…

En må tenke over hva man sier så man ikke plutselig sier det man tenker. Dette sto på min brors russekort for mange år siden, og  de tankene kan være like gyldige i dag i visse sammenhenger.
Her er en ev dem som kanskje burde tenke over dette ordspillet.

I et innlegg i BT idag ble ordvalget.: “Å gå hjemme” definert som nedlatende idet det antyder noe om at da har man liten samfunnsnyttig verdi. I innlegget ble det henvist til Inga Marte Torkildsen sin bruk av begrepet i et innlegg i Aftenposten den 8.Mars. Riktignok var hennes budskap da at det ville få konsekvenser for fremtidig pensjon og dermed frihet til å velge, men uttrykket “Å gå hjemme”  burde hun avholdt seg fra å bruke. Det har en alt for stor undertone av inaktivitet.
I den forbindelse spør jeg meg, har ikke innsatsen til dem som av ulike grunner velger å tilbringe en periode av livet ute av arbeidslivet, for å utføre sosiale eller fysiske arbeidsoppgaver for familie eller lokalsamfunn noen verdi. Den er til alt overmål GRATIS!
Jeg må skynde meg å presisere at jeg ikke vil beskyldes for å ville jage kvinnene tilbake til kjøkkenet, det er ikke min intensjon med dette innlegget. Her må alle få velge livsform ut fra behov og interesser. Det jeg mener er at alt ærlig arbeide må vedsettes, enten det er på en lønnet arbeidsplass eller om det er gratisarbeide i hjem eller nærmiljø.

Altså, tenk over hva du sier så du ikke plutselig sier det du tenker!!!

4 kommentarer
    1. Så sant så sant, man bør nok tenke seg om før man uttaler seg, ikke alltid like lett, men så får det vel heller ikke de store konsekvensene for oss “menig mann” verre da for de som er i rampelyset !
      Jeg tilhører vel gruppen hun referer til, var hjemme med barna, jobbet mye deltid osv osv pensjon ?? hehe man får ta det man får men tida da ungene er små ja den får man aldri tilbake det bør nok flere tenke over før de skal ha ALT med en gang de etablerer seg. Hvis de kan begynne litt rimelig og forsiktig kan faktisk begge foreldrene nyte godt av både to og tre år med deltid og kos med barna de første leveåra 🙂

    2. Det var ingen overflod, men vi levde på en lønn i over 10 år, og det var vel ikke så uvanlig i 70-åra. Det er dette med tæring etter næring.
      Men jeg synes det er flott at politikerne snakker rett fra levra, da vet vi mer hva vi skal stemme på ved valg. Så lenge alt er verifisert og klarert fra ledelsen blir det veldig tannløst. Se for eksempel på Solheim. I sin nye bok kommer hans personlige syn fram, og der ser vi en kommunist som ikke har vist seg på mange år.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg