Ro, ro til fiskeskjær…

Men det ble ikke mange fisker denne gangen. I det flotte været forrige uke var det vanskelig å holde seg på landjorda. Mye sild var blitt observert i sunda og da skulle det også finnes torsk i nærheten. Det var bare å få garna i sjøen og her kommer en billedserie som viser garntrekket m m.

Her står gubben i full mundur og venter på sin fiskerkollega

som kommer sigende den flotte morgenen.

Så bærer det ut på “feltet” til garntrekkingen.

Oi, der var en torsk.

Litt kom det da i kassen da garna var oppe.

Mye stygt i sjøen sa gubben…(resten egner seg ikke på trykk). Denne skapningen kaller vi for en trollkrabbe på våre trakter.

Så gjøres fangsten opp.

Noen flatfisk, lomrer fikk vi også. Det er en delikatesse som er best steikt.

Når fisken er renset og kaia spylt ligger havna atter fredelig mens vi drar hjem og preparerer dagens middag. Det er vel ikke vanskelig å gjette dagens meny.

16 kommentarer
    1. Oldemorbloggen: Nei, det er nok gubben som tek den jobben, men kona vaskar fisken. Eg likar ikkje å ha ureinska fisk med heim. Ellers set me meir og meir pris på den staden ettersom åra går. Ha ein fin dag.

    2. fersk torsk i dag også :))heldige dere.Hadde selvsagt vært ok med fulle garn men jeg synes no alikavel att dere fikk en fin fangst 🙂
      Her i huset blir det panert alaskatorsk til middag :)ikke helt det samme som blodfers men en ok erstatning

    3. Så deilig. jeg elsker å fiske, men samboeren har ikke tid å være med. Bruker å reise langt ut i Øygarden, men får aldri noe der. Er det noen plass på Askøy vi kan stå med stanga?

    4. Dette var vel en fin og passe stor fangst. Så har du unnskyldning for å ta en ny tur om ikke så lenge. Du får lang sesong i år etter som du kom i gang så tidlig på året, og jeg kan ikke si annet enn at jeg misunner deg.

    5. pedro: Jeg hørte et bergensk uttrykk som.: “Det voldsomme e’kje nåkke”, så det får vi leve etter. Det kan vel bli en ny garntur til helga om været lager seg.

    6. tromsfruen: Du har rett, dette småfisket er en bestefarsgreie også i Øygarden. I alle fall synes nok barnabarna mine det. De er mer enn gjerne med meg på “feltet”, og de spiser fisk!!
      Den krabba er nok ikke noe å trakte etter, men den er ikke så aggressiv som andre krabber. Det gjør den lettere å løse fra garnet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg