En torskehistorie…

En av mine klassekamerater fra folkeskolen driver småfiske i nærområdet og på denne tiden er det torskefiske som gjelder.  Torsken er på denne tiden feit og fin , og er man heldig er den full av rogn.

Fiskesugen som jeg var måtte jeg avgårde og se om jeg kunne få tak i en fisk eller to. Disse to ser da flotte ut og…

jeg var heldig, den ene var full av rogn.

Prosessen fram til middagsbordet består i rensing og deretter plasering under rennende vann to – tre timer før koking. Her ser dere tydelig strukturen i fiskekjøttet. Dette er kvalitet!

Så gjelder forsiktig koking, tilbereding av lever og rogn (rogna ble dessverre ikke med på bildet). Eggesmør, gode poteter og gulrøtter hører selvsagt også med.
Med god drikke til er det bare å si,:  Bonne appetitte!

11 kommentarer
    1. Får vann i munnen av den retten som vi nordfra kaller mølja. Torsken så kjempefin ut i fisken og med stor, flott rogn. Regner med at det ble et velsmakende måltid. Vi spiste mølja sist i begynnelsen av januar da jeg hadde min siste Tromsøtur. Min svigermor hadde fått alt vakumpakket, så jeg fikk det med meg i kofferten.
      Ha en flott lørdag!

    2. Nå ble jeg sulten!!! Jeg er ikke så begeistra for lever, men resten er så utrolig godt. Eg lengte heim!!! Så forresten på Facebook at sønn’ til søskenbarnet mitt hadde tatt en torsk på 40 kilo. Det var litt av en rugg. Kanskje ikke den mest ideelle størrelsen for å ha til middag. Der så dine fisker ut til å være perfekte.
      Ha en fortsatt fin lørdag.
      -klem-

    3. fruensvilje: Det er ikke så ofte vi får tak i slike prakteksemplar så da var det bare å sløye, rense, vaske, koke og spise sammen med familien som også er fiskeelskere. Ha en fin helg.

    4. Når en har slike råvarer er det enkelt å holde faste i 40 døgn. En kan bli katolikk av mindre, og så sover en så godt etter et kjempe fiskemåltid. Ha en flott helg i storm og blest der vest.

    5. pedro: Jeg måtte bare våkne fra torskekomaen før jeg kunne svare. Dette er nok fiskekvalitet en ikke oppnår i de store byene. Stormen er over nå, men jaggu sto han på mens det varte. Nå er det tilbake til byens larm etter ti flotte dager ute ved storhavet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg