Funderier rundt en prematur vår…


Først et bilde som viser utsikten fra stuevinduet her ute på landsstedet vårt i dag morges. Fire flotte svaner ligger og hviler etter morgenens beitint i den åpne delen av vannet utenfor huset.
Det var vel ikke akkurat dem jeg tenkte på da jeg skriblet ned disse versene. Svanene får heller få seg et eget innlegg ved en senere anledning.

312. Vårteikn.

Så var han der endeleg att;
morgonfuglesongen.
trillande etter ei seinvinternatt;
kjekt å høyra den fyrste gongen.

Eg venta lenge på teikna i år,
at snø og kulde vart  turka bort.
Så brått i dag, på trappa eg står.
Høyrer fuglesongen, det er stort.

Songen gjev livsmot og initiativ,
ut frå ein nedfrosen vinter;
kor mark og busker står utan liv,
gøymt i mørkrets labyrinter.

Morgonkaffien fekk tonefylgje,
småfuglane har vakna att.
Vinter skal drukna i vårens si bylgje,
snart spirer natura i busk og kratt.
18.02.2013.M-m.

Det var vel heller ein slik eg tenkte på.

 
 

12 kommentarer
    1. Hvor får du det fra? NYDELIG – MESTERLIG – OG AKKURAT DET VI SER OG FØLER NÅ! TAKK fra bror og svigerinne i Fredrikstad

    2. For et nydelig dikt, og jeg ble glad av på se bildet også. I landsdelen jeg bor (de dypeste skoger i Hedmark) er snøen fortsatt regjerende, så en snøfri natur varmer hjertet mitt å se. Jeg gleder meg stort til vårens tegn kryper inn her også. Ønsker deg en fin helg.

    3. fruensvilje Hyggelig at dere liker mine tanker rundt de aller første vårtegnene. Det har vært en drømmehelg rent værmessig her vest – i alle fall så langt. Ha en fin week-end.

    4. Jau, i dag knirka det i kramsnø under skosolane då eg henta avisa, men eg var ikkje kar om å setja ord på vårkjensla. Godt då å ha ein kjenning som har ordet i si makt. Måtte dette vera starten på våren. Ha ei fin helg i vest!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg