Englar, finns dom…?

Tja, noen tror visst det, i alle fall deler av vår kongefamilie som driver og kurser den uvitende almuen  om engletroens fortreffelighet. Ja, nå har til og med vår kongelige skald, Ari Behn visst ikledd seg engledrakt og opptrådt på et eller annet show. Bra at han støtter sin kone.
Jeg trenger vel ikke si det, men min engletro begrenser seg til søndagsskolens forkynninger en og annen søndag for 60 – 70 år siden.
Nå tror jeg vel også at mange finner trøst og trygghet i engletroen og det er helt greitt.
Men så over til dagens engletema.

Google.
Det handler om babyfotografering og publisering gjennom bloggen. Dersom en titter i bloggen og på babybilder der finner en utrolig mange rare babypositurer. Alt er sikkert publisert i beste hensikt og av stolthet og kjærlighet til sin unge. Men, jeg tenker av og til på hvordan jeg selv ville ha reagert dersom jeg som voksen ble konfrontert med enkelte av de babybildene jeg finner på nettet.
Det siste utskuddet i denne babymotefotograferingen ser ut til å bestå i at enkelte monterer englevinger på avkommet og publiserer bilder som likner ovenstående.
Dette er etter min mening litt grotesk, for mennesker med englevinger assosierer jeg med død og oppstandelse og det kan da ikke være meningen med disse bildene.
Nei, vis litt omtanke og forsiktighet med virkemidlene. Det er slett ikke sikkert at verden behøver å gjøres klar over alle våre eksponeringsbehov.
Ha en dag din tanke får vinger, ikke dine nærmeste.

17 kommentarer
    1. Her er vi helt enig, jeg gapte litt jeg også da jeg så dette innslaget ! Kan man ikke ta vanlige babybilder da, i armkroken på a’ mor eller på fanget til han bæssfar ?
      ellers om engler, tja hva vet jeg, har ikke sett noen enda da men, ja utenom de glansbildene på søndagsskolen da hihi

    2. Jeg reagerte på akkurat samme måte som deg første gang jeg så en baby med englevinger, assosierte det med en død baby. Englebarn kan de godt være, men vinger? Nei, der går grensen.. Men all denne fotograferingen har jo gått helt over styr etter min mening. Noen bestiller til og med fotograf til å komme inn på fødestuen og filme og fotografere. Hadde jeg vært jordmor hadde jeg kastet hele greia på dør. Noe må en ha for seg selv, alt behøver ikke å deles med alle. Ønsker deg en riktig fin dag! 🙂

    3. I min tidlige barndom ble ungene fotografert nakne på et saueskinn. Jeg fikk aldri et slikt bilde, og det har føltes som et savn. Nå er jeg på jakt etter et ekstra stort skinn så jeg kan få tatt dette bildet.

    4. du har et poeng her,før jeg leste hele innlegget tenkte jeg også att en engel er det mann blir etter døden ,iallefall ifølge vår barnetro.
      Fotografering er nok en smaksak,selv har jeg bilder av alle mine 4 i nydelige søndagsklær :))

    5. Pedro: Et isbjørnskinn og englevinger skulle vel dekke det meste av behovet ditt i dag. Jeg skal med stor innlevelse og fornøyelse ta bildet, på betingelse av at jeg får det publisert på bloggen

    6. ernashus: Jeg tror at skillet mellom det offentlige og det private er i ferd med å viskes ut. Kanskje er noen verdinormer i endring akkurat på dette punktet, og her reiser jeg bust. Fotografer på fødestua?? Fytterakkeren!!!
      Nei, la oss velge ut det vi publiserer med nennsom hånd. Ha en flott dag i Trøndelag.

    7. Gøy at du har tatt opp temaet babyfotografering. Jeg så et innslag på fjernsynet nettopp om ei som hadde dette som næringsvei. Men tankene mine begynte å kverne etter at jeg så bilder av nakne barn i posisjoner jeg selv ikke ville vært glad for om det hadde vært av meg selv.
      Jeg ville ikke at min rompesprekk hadde vært lagt ut til all verden. Så jeg tror at foreldre bør tenke seg litt om, og ikke få for alle “gode” ideèr.
      Ha en fin kveld videre.

    8. tromsfruen: Så enig med deg, her må unge par tenke seg om før de slipper babybildene ut på nettet. Men det er kanskje litt “in” i tiden at eksponeringsbehovet er stigende, og at vi vil vise fram det vi er spesielt stolt av, men grensen er for lengst oversteget etter min mening.
      Ha en fin kveld.

    9. Emmieverlasting/Jeanette: Jeg er imponert over alle de samstemmige kommentarene til mitt innlegg i går og håper at de holdninger du og de andre komentatorene viser også kan tilflyte de som ikke helt forstår hvor etiske og estetiske grenser går. Ha en riktig fin dag.

    10. Jeg tror det er mange som rett og slett ikke tenker langt nok, ikke tenker over konsekvensene. Det skrives om det her og der, men fokuset på dette burde egentlig være større så flere får opp øynene. Ha en fin dag du også:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg