Av og til er det kjekt…

…å bo i bynært strøk og kunne få med seg noen kulturopplevelser. Imidlertid har slike en tendens til å klumpe seg sammen for vårt vedkommende, men man får ta tilbudet når det er tilgjengelig.
Denne gangen var det en lunchkonsert med tittelen “Grieg og mannen fra Hardangervidden”. Konserten var ved Bergen Filharmoniske Orkester, og var en gjennomgang av et program de skal bruke på en tur til England. Kan vi kalle det en førpremiere?
Ettesom det heter en lunchkonsert var det en enkel lunch i Grieghallens foaje rett før konserten. Her kunne man velge mellom flotte rundstykker eller fiskesuppe (vi er da i Bergen) med drikke etter ganens behov til.

Først fikk vi fire flotte stykker av Grieg med med “Dovregubbens hall” som et cresendo og en overgang til to andre komopister, Frederick Delius og Prokofiev. Alt var lette og enkle stykker som dere kan se av programmet under.
En skal være en ganske innbitt motstander av seriøs musikk for ikke å føle stemning og glede av Griegs hyllest til norsk natur og kultur gjengitt av et så stort og flott orkester. Forøvrig er de fire Griegstykkene noe av musikken til ibsenstykket Peer Gynt.

Her er konsertprogrammet hvor de to bildene i innlegget er klippet fra.

7 kommentarer
    1. fruensvilje:Jeg har litt dårlig samvittighet når jeg forteller om kulturopplevelsene vi har, men slike gode opplevelser greier en liksom ikke holde for seg sjøl. Ha en fin kveld.

    2. Mine kulturopplevelser kommer stort sett fra NRK, men mye av det som kommer derfra driver meg snart til vanvidd. 9-timen, som var en grei programpost å starte dagen på, har blitt et skikkelig rølpeprogram. Norskproduserte TV-serier er middelmådige og av elendig teknisk kvalitet. Kanskje jeg må ta en tur på teater for min mentale helses skyld?

    3. Pedro: Et teaterbesøk kan så absolutt anbefales. Jeg ser forøvrig at “Evia” står på plakaten i tigerstaden nå framover. Den kunne jerg ha tenkt meg å se, men det ser ut til å være vanskelig med billetter.
      Forøvrig, helt enig mht 9-timen og andre litt lettere prg vi kjenner fra tidligere. Der er det stort sett bare det vi på rogalandsk kaller “rauaradl” som kommer ut av høyttalerne.
      Ha en flott dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg