Antonsmesse.,..


Google.

Jeg hadde planlagt å skrive om ham i går, men da forsvant det for meg, så dagen var egentlig i går.
Dette skal ha vært en rikmannssønn som var  født i Egypt i år 251, og han skal ha dødd 105 år gammel.
Dette var en oldtidens Snåsamann som var kjent for å drive utstrakt helbredelse, så hans høye levelader gjenspeiler vel kanskje at han også hadde evner til å helbrede seg selv.

Antonius er regnet som den alle første munk, og ble gjort til helgen i år 1118.
Han omga seg med eneboere, som han selv skal ha vært, og disse ble hans disipler. Han lærte dem å sky kvinner og eiendom. Ja, det fans vel venner og unger man kunne forlyste seg på også i den tiden!
Han ble vernehelgen for griser, dyrepassere og børstebindere, ja tenk det!!!

Jeg kan ta med et helgens værvarsel i sammer slengen. Dette er siste dagen av en uke med klart og kaldt vær. Fra og med i morgen blir det vind og snø i en uke.
Jeg tror at vi heller følger våre jordiske værvarslere som spår kulde og fint vær en uke til. Så får vi heller kanonisere dem om varselet stemmer og la salige Antonius få hvile i sin grav.

Han har forresten fått ett korsmerke i primstaven!

2 kommentarer
    1. ja ja ifølge mine varsler på værfronten så skal vi fortsatt ha kaldt klart vær og strålande solskinn :))
      Tippoldemora mi ble foresten 101 år gammer,eneste medisin var hardt arbeid :)og sunt kosthold

    2. fruensvilje: Eg trur nok at den medisinen var betre enn mykje av det ein får på apoteka, sjølv om den kan vera naudsynt nok, den også.
      Ang. været, då får me la vermeldinga hans gamle Anton liggja.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg