Nå er det alvor…

Først, Godt Nytt År…
Så over til alvoret. Du er antakelig en av dem som har stresset og servert fristende julemat som vi andre har forsynt oss dugelig av. Nå er vi så i den fasen at vi må kvitte oss med all “stuffingen” som har lagt seg på sidebeina. Noen beinflyr det av seg i skog og mark (å foretrekke), andre sitter på spinningsykler i timevis (herregud så kjedelig) og atter andre konverterer  til lavkarbo eller hva de nå heter de fedonistiske slankekurene som er på markedet. Jeg vet om en kur som hjelper, nemlig å tilføre kroppen mindre energi enn man forbruker. Lett å si, men prøv å gjennomføre forsettene.
Vel, når du utpå våren skal til din fastlege for den årlige sjekken, kommer nok velmente og fornuftige råd fra den kanten også, men husker du dem når du forlater blodtrykksmåleren ?

Andre Bjerke har antakelig gjort seg noen erfaringer med slike legebesøk, og han har skrevet et morsomt dikt i sakens anledning, og pasienten her tok legens råd på fullt alvor, eller ?.

Den siste glede.

En mann som følte seg litt slapp og dårlig,
ble undersøkt av legen, dr Stø.
På mannens spørsmål.: “Er det svært alvorlig?”
lød legens svar.: “De er så godt som død.

Men vil De leve, må De ikke drikke
en dråpe alkohol av noe slag,
og røke må De selvsagt heller ikke
og aldri mere ha en arbeidsdag.

Hva kvinner anbelanger, må De sky dem;
og unngå all affekt. Det lyder hårdt,
men jeg må også konsenvent forby Dem
teater, kino, bøker, spill og sport.

En regel De må nøye overholde
er den; spis aldri mat som smaker godt.
Dietten blir, en avkokt fiskebolle,
og ett glass vann pr dag. Er det forstått?”

“Ja takk” sa mannen tappert. ” Men jeg vil at
det ikke her på noe legges skjul,
så svar meg, kjære doktor, er det tillatt
for meg å ha et juletre til jul?”

Jaja, det er en stund til neste jul da, men ikke ta helt av med hurtigslankingen, det kommer som regel på igjen likevel.
Lykke til.

11 kommentarer
    1. tromsfruen: Ja, vi får heller satse på de litt mer forsiktige og langsiktige diettene. Men diktet var fristende å gjengi akkurat på denne tiden, og Bjerke skriver godt, synes jeg.
      Ha en fin dag i litt vårlig luft.

    2. Betimelig kommentar, og fint sagt av Andre Bjerke. Men du skal se det går seg til. Etter et vilt karneval nå i februar får du ta fram lutefisken igjen. Da er det nemlig faste for alle pengene. Etter 40 dager skal du se at vi går inn i badedrakta igjen. Ha en fin dag med vann og fiskeboller!

    3. skulle no jeg få en slik diett hadde nok et litt kortere liv vært å foretrekke hi hi :)tror jeg gjør som deg,reduserer inntaket i forhold til forbrenning og når våren kommer blir det nok turer i skog og mark :))

    4. fruensvilje: Vi skal nok greie å ta oss inn igjen etterhvert, tror jeg. Bare dette hersens regnværet snart slutter så skal vi nok komme oss inn i skogen igjen, og da blir det sving på sakene.

    5. Andrè Bjerke likar eg veldig godt, har to bind av hans dikt ståande i bokhylla. Den stakkars mannen han skriv om her, kunne like godt vore død. Nei, då er det betre å vera litt tjukk. Eg for min del la på meg eit halvt kg etter fem dagar på hotell og fleire dessertar pr. dag.

    6. Oldemorbloggen: Eg får seie som dei seier om skiløparane, det er berre eit magadrag å ta inn det (halve kiloet). Me har antakeleg dei same diktbøkern, mykje bra der.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg