Nå durer støvsugeren…


Denne er nå i full gang inne på stua, og jeg burde vel ha dårlig samvittighet som ikke opererer den.
Men så er det slik at støvsuging bedriver jeg bare med en revolver i nakken, så da ber min snille kone om at jeg forlater arenaen når støvsuging pågår.

Men det var ikke støvsuging jeg ville fortelle om i dag som det er vintersolhverv.  Nå snur sola, og vi kan etterhvert skimte en vår og en sommer i det fjerne.
I tillegg er det Thomasmesse etter apostelen Thomas (tvileren). Han tvilte vel stort sett på det samme som mange av oss andre.

Dato for feiringen av Thomas har vært flyttet flere ganger, men jeg holder meg til dagen i dag.
Jeg tar ikke for meg den religiøse delen av denne dagen, som forøvrig også kalles Thomas fulltønne. Dette henspeiler seg selvsagt på ølbrygging og ølsmaking, og her holder vi i alle fall tradisjonen ved like, i alle fall hva gjelder drikkingen.
Jeg vil som legenden slå et slag for kjærligheten denne dagen, og da skal dagen være gunstig for søking etter ektemake. Det er en ganske omstendelig affære iflg mine gamle kilder.
Først skal du si.:
“Jeg underlegger meg St. Thomas
og han skal la meg få vite
Hvem jeg skal leve i lag med”.
Deretter skal du lese fadervåret tre ganger og så legge deg på høyre side og si.:
“Er det noen som er bestemt for meg
så kom og gi meg vin”.
Så skal du lese Ave Maria tre ganger og trosartikkelen tre ganger. Er du da heldig vil din fremtidige ektemake da komme inn døra.
Har noen av mine bloggkontakter fulgt den prosedyren ?
I så fall tviler jeg på at dere har funnet noen ektemake, men hvem vet ?

9 kommentarer
    1. Emmieverlasting/Jeanette: Jeg er ikke sikker på om jeg ville ha satset på denne måten, men kanskje når alle andre varianter var oppbrukt uter resultat. Hvem vet?

    2. Dette var for mykje arbeid for å finne ein make, glad eg har kapra meg ein utan slikt strev. Det med revolver i nakken var ganske godt sagt, eg har nemlig ein make til deg. Me hadde hatt sentralstøvsugeren i to år før han skulle prøva den og då gjekk han med krok rygg og støvsugde og klaga over at den var så kort i stanga. Saken er den at stanga drar ein ut etter behov.

    3. Oldemorbloggen: Ja, det er nokre av oss som har lært av katten, han stikk også av når mor kjem med stløvsugaren. Nei, det er ikkje alle tekniske duppedittar me finn ut av, det gjeld programinnstilling på vaskemaskina også for mitt vedkomande.

    4. Ein måtte minst vera konfirmert for å ha så stor teologisk kunnskap. Kanskje det var difor at konfirmasjonen vart innført? Det er i grunnen rart at ein vart gift. Ha ein fin kveld med kona.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg