Deilig er jorden…eller ?


Google

Er det noen av mine lesere som ikke har hørt, eller kanskje sunget denne flotte julesangen. Ikke mange, vil jeg tro.
Så har de altså greidd det, Human Etisk Forbund eller noen i den kretsen, nemlig å lage en såkalt avkristnet versjon av vår kjæreste julesang, nemlig. “Deilig er jorden”.
Egentlig burde jeg vel la omtale og evt frustrasjoner over dette nye påfunnet ligge for til slutt havne i glemselens kiste hvor det helt sikkert vi havne ganske snart.
Men jeg oppfatter den avkristnede versonen av “Deilig er jorden” som en provokasjon og litt av et hån mot mot våre kristne kulturverdier og det julen står for.

Jeg innrømmer at, selv om jeg står nær HE forbunds livsanskuleser, vil jeg ta avstand fra dette julesangprosjektet. For meg vitner det om en eneste ting, nemlig fantasiløshet og mangel på kreativitet og respekt..
Jeg mener at de kristne bør få beholde de tradisjonelle sangene sine uten profane dobbeltgjengere. Så får de som bekjenner seg til andre livsformer bygge opp sine egne tradisjoner.

Hva mener dere?

6 kommentarer
    1. jeg har ikke fått med meg att denne vakre julesangen har blitt manipulert.Er det så må jeg si det er særdeles trist att verden har blitt så respektløs mot tradisjonen vi har hatt i mange tiår.
      Jeg håper jeg slipper noen gang å høre den nye versjonen

    2. fruensvilje: Du kan gå inn på Kvasir og søke på “deilig er jorden” så finner du den nok. Den blir neppe noen landeplage denne julen. Ha en fin dag

    3. Jeg kan ikke bli mer enig! Går det virkelig an og er det lov å gjøre om et åndsverk på denne måten? En mister litt av respekten for humanetisk forbund når en hører dette. Folk må få tro eller ikke tro på det de vil for meg, men å ødelegge en vakker og gammel julesang på denne måten er å gå for langt. Respektløst. Ønsker deg en fin dag! 🙂

    4. ernashus:Dette er visst lovlig da sangen og melodien er såpass gammel at den ikke lenger rammes av åndsverksloven, slik ble det i alle fall referert i dagsnytt 18 i går. Men, som jeg har antydet, denne versjonen blir neppe noen landeplage. Ha en flott dag i Trøndelagen.

    5. Presset på vårt samfunn er stort, og fra mange kanter. Alle krever respekt for sine tanker og ideer, selv om de er aldri så sære, og våre sosialantropologer ivrer for at alt må aksepteres. Dette danner grobunn for hat.
      Det skulle ta seg ut om de kristne tok for seg en hymne fra humanetikerne og diktet inn et kristent innhold. Da tenker jeg pipen hadde fått en stygg låt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg