Mannen uten ansikt…

Er dette en kriminalroman, lurer dere kanskje på. Etter å ha lest boka sitter jeg nesten igjen med følelsen av uvirkelighet og må stadig stille meg spørsmålet om det faktisk er på denne måten dagens Russland styres.
Boken handler nemlig om Vladimir Putin, om hvordan han kom til makten og hvordan han har beholdt den nå snart gjennom tiår.

Boken, som er skrevet av Narsha Gessen, som jeg vil karakterisere som en meget dyktig journalist og en slags dissident til det russiske styresettet. Hun har innehatt redaktørjobber såvel i russisk som i utenlansdsk presse. Hun hadde forresten en opptreden i Skavlands siste program nå før jul.

Hva skriver hun så om?
Boken starter med en vurdering av Jeltsins siste år som en syk og litt alkoholisert president hvor det meste fikk flyte.
Den anonyme eks-KGB byråkraten fra St. Petersburg ble utpekt av Jeltsin som hans etterfølger, og valget av ham samt de etterfølgende valg som var preget av omfattende valgfusk er godt beskrevet.
I presidentembedet beskrives Putin som en tilbaketrukket bakspiller som bl a nedkjemper de rike oligarkene en etter en og får flere av dem fengslet uten redelige rettsprosesser. Dette resulterte bl a at Putin nå er en av verdens rikeste menn med en formue på ca 40 mrd dollars, iflg boken
Vi får en relativt veldokumentert beskrivelse av presidentens involvering under såvel skolemassakren i Tsjetsjenia som massakren i moskvateateret. Det er ikke pen lesning.
Dette er bare en liten del av beskrivelsen av russlands president.
Vi skal imidlertid ha i tankene at boken er skrevet av en kritisk journalist, som også sannsynliggjør at Putin hadde en finger med i spillet på mordene av flere andre dissidernde journalister. Imidlertid inneholder boken mange troverdige kildehenvisninger.

Jeg vil anbefale dere boken som er skrevet i en dokumentarisk tone, og dere skal ikke se bort fra at dere etter lesingen sitter igjen med noen “deja vue”- tanker fra USSR-tiden.
God lesing.

5 kommentarer
    1. Broder’nog svigerinna i øst: Joda, det virket. Dessverre ser ikke temaet tu til å fenge nå i denne bake-,pynte-,strikke og adventstid. Tenkte at det jkanskje kunne være et julegavetips for noen.

    2. Jeg tror KGB og Putin leser bloggen din. Allerede i formiddag holdt Puti en tale som svar på ditt innlegg. Der etterlyser han en høyere moral blant russerne. Jeg sier nå bare: “På seg selv kjenner en andre”.
      Nå må jeg passe på min glutenfrie brødbakst, så skal jeg forsøke å snekre et pepperkakehus. Oppgavene er så mange at jeg må skrive huskeliste. Se opp for KGB, og ha en god aften!

    3. Jeg har ikke lest boken, men kanskje det var en ide å ta den med seg til Gran Canaria på nyåret. Fint å ha noe å lese i da. Jeg så derimot det Skavlanprogrammet du refererer til og jeg synes det er ganske skremmende at en sånn mann som Putin har makten i Russland. Virker ikke som særlig demokratisk og likner mest av alt på gamle Sovjetunionen. Selv om Gessen er en kritisk journalist tror jeg hun har god kjennskap til det som foregår der. 🙂

    4. ernashus: Det vasr ganske skremmende lesning, og jeg mener at selv om vi trekker fra endel fra hennes påstander så tror jeg at både det russiske folket og verden vil gå utfordende tider i måte med Putin ved roret.
      Hans opptreden på TV i dag var slett ikke tillitsvekkende. Han brukert korrupsjonssspøkelset, Som selvsagt må bekjempes til å skaffe seg enda mer makt. Han som har beriket seg med ca 40 mrd dollars på det samme spøkelset iht boken. Ha en rolig kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg