Travel dag…

I dag er det to saker som dreier seg om born.
Først han som fant opp nissefanteriet, nemleg St. Niklas. Han døde den 6. des. år 345, men det er ikkje det han er kjent for.

Google.
Legenden forteller at Niklas var en ekstremt gavmild person som reddet hele sogn fra hungersnød. Ja, han betalte til og med hele medgiften for tre jomfruer som ville gifte seg.
Nederlandske protestanter tok legenden om Sinte Klaas med seg til USA hvor han ble kalt Santa Claus og her ble legenden smeltet sammen med nordiske folkretradisjoner om nissen som hadde gaver til snille barn og straffet slemme ved ikke å gi gaver til dem.
Her ble legenden også blandet sammen med guden Tors vogn som ble trukket av geitebukker, senere reinsdyr.

St Niklas er dessuten skytshelgen for landene Russland og Hellas (for det sistnevnte land har han visst gjort en dårlig jobb) og for barn, unge, ugifte jenter, advokater kjøpmenn, fiskere, apotekere, matroser, bakere, brannvesenet, fanger,  og for godt ekteskap, mot havsnød og falske anklager. Litt av ei regle!!!

Her er utallige spådommer og varsler for dagen og jeg vil bare ta med et par.
Hvis ungen er uheldig å få magesyke denne dagen skal du endevende ungen tre ganger, da er syka kurert.
Er du så uheldig at du møter et kvinnfolk når du skal ut på jakt kan du bare gå hjem med en gang, for da blir jakta mislykket.
Skal du gå tur i ukjent terreng må du ta lua på med vrangsida ut. Dersom du da går deg vill snur du bare lua, og du vil kjenne deg igjen.

Dette ble visst et såpass langt blogginnlegg at jeg får ta den andre saken senere i dag. God formiddag.

4 kommentarer
    1. Nå vet vi det; alt har en sammenheng. Reinsdyr og bukker, Nisser og Sankter, og så ender vi opp med Coca-Cola-nissen og juleøl. I dag skal jeg ut å handle, og da er det like godt å vrenge lua med engang, så kanskje jeg kommer hjem igjen utpå kvelden. Ha en flott dag!

    2. Pedro:Nå tulla jeg visst med svaret. Det jeg prøvde å si var at jeg i dag var på mange av byens fruer sin yndlinsplass, Lagunen kjøpesenter. Jeg var iført vrengt lue og solbriller og kom hjem igjen uskadd, men med havarert lommebok. Ha en god handedag i tigerstaden.

    3. Sirdalsrypa: Ja, dette er vel kanskje en av flere historier, men den duger. Her i huset ble julenissen avsatt etter at han ble avslørt av sitt yngste barnebarn. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg