På tide få båten på land…!

I dag er dett nemlig Klementmesse. St Clemet var den fjerde paven i Roma år (88 – 97), en gammel mann altså.
Han ble kalt kirkebyggeren, og det sies at han omvendte mange fornemme damer, til ektemennenes store forbitrelse. Det kan vel være visse  tegn som tyder på at denne omvendelsesprosessen inneholdt mer bearbeidelse  enn den rene håndspåleggelsen.
En av ektemennene sies å ha fått Klemet arrestert og forvist til Krim hvor han, etter flere håndspåleggelser og mer kirkebygging ble festet til et anker og druknet.

Google.
Så over til Båtsok som er dagen i dag med et anker på primstaven. Noen primstaver har en kirke denne dagen.
Som dere forstår er Klemet blitt skytsengelen for sjøfolk, og Båtsok-navnet på dagen skal etter mine kilder komme fra Sunnmøre.

Gamle værvarsler skal vi jo respektere, eller i det minste håpe på – i alle fall dersom de behager oss. For dagen i dag sier spådommen at hvis det er fint vær denne dagen vil det komme en hard vinter.
Ser jeg ut vinduet her, og følger spådommen, skulle det ikke være noen fare for å slite ut noen snøskuffer denne vinteren.

Google.
Båtene skal i det minste ligge for anker denne dagen og aller helst skal de settes på land for vinteren, så løp og gjør slippen klar og få båten opp.
Igjen, når jeg ser ut vinduet og lytter til vindsuset ute er jeg glad for at min egen båt står trygt på land.
God Båtsok.

8 kommentarer
    1. vel vel, sist gang du kom med værtegn skulle det regne i 50 dager, her er vi nå å 28.døgnet og ettersom det sprutregner i dag også så blir det vel en “fin” vinter da kanskje…

    2. Sirdalsrypa: Ja, dette går litt på kryss og tvers, men snøskuffa kan vi, etter denne spådommrn sette tilbake i garasjen, haha. Ellers kan jeg “trøste” deg med at været er det samme har som hos deg. Ha en fin helg.

    3. Jeg vet ikke om du har hoppet over det med vilje, men det ligger også en værspådom i dagens vær. Dersom det er klarvær får vi en streng vinter, og dersom det regner vil vi få regn i 50 dager. Jeg sier ikke mer. Pass på så du ikke blir våt på beina, og ha en fin dag!

    4. Pedro: Nei, jeg fikk med meg den ene siden, nemlig spådommen om den kalde vinteren. Okke som er tror jeg at tørrdrakt er tingen om en skal ut i dag. Så får salige Klemet ligge og drømmre om alle sine dameomvendelser bak pavestolen. Ha en solfylt dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg