Av alt unyttig å ta seg til osv…

Smarttelefon er ikke noe for en gammel gubbe som kun har bruk for telefonfunksjonen, og så i ny og ne å sende en melding, SMS heter det visst. Ja slik tenkte jeg helt til jeg kjøpte ny bil og da min gamle telefon nektet å snakke med Hands-free’en i den nye bilen skjønte jeg at noe måtte gjøres.
Det vil si, min kone spanderte en såkalt smarttelefon på meg – og takk for det.
De første par dagene gikk med til å ringe tilbake til venner som hadde prøvd å få tak i meg. Ettersom jeg notorisk skrudde av ringelyden da jeg prøvde å slokke displayen, hørte jeg ingen inngående samtaler.
Litt etter litt fant jeg ut av vidunderet. Her er tilgang til Facebook, til E-mail og mye mye mer. Og tro det eller ei, jeg begynner så smått å finne ut av grunnfunksjonene
Så over til det unyttige.

Her fins tilgang til utallige spill på vidunderet. Ikke rart at en nærmest overalt ser folk fikle med disse telefonene.
Wordfeud er et av disse spillene, og som dere ser av bildet er dette spillet en parallell til SCRABBLE, med den forskjellen at  de tillatte ordene ligger lagret i systemet, så her er det ingen å krangle med om hvilke ord som er tillatt.
En kan spille med venner og kjente, eller man kan spille med personer systemet velger ut for en. Et spill kan gå over timer og dager, altså intet stress. Blir spillet stående uten nye trekk på 48 timer avsluttes det.
Denne gubben har prøvd spillet og blitt knust de fleste gangene, men er det ikke noe som heter at øvelse gjør mester?
Så over til det nyttige i det unyttige. Spilleren får god anledning til å bruke resterende hjerneceller, og det kan jo være bra for en gamme gubbe å holde toppetasjen i trim. Så trenger en ikke å stresse med å bli ferdig med spillet, nye trekk kan man ta når det passer. Spillet kan gå over dager.
Jaja, smarttelefonen kan brukes til så mangt, det gjelder å tenke på å være sosial i nærkontakt med andre mennesker, ikke bare via smarttelefonen.

9 kommentarer
    1. Er så enig med deg om WF. Hjernecellene får god trim, det er det jeg satser på. Har kallenavnet oyarn, om du skulle få lyst til et spill mot meg, men da må du si at det er du 🙂

    2. he he tror jammen du har fått deg en ny venn :))nå har jeg hatt mitt vidunder av en telefon i snart 1 år og jeg har kommet til SMS og fotografering hi hi.Kos deg videre med hjernetrim bare du husker på fruen innimellom slagene

    3. fruensvilje:Ja, det går litt tid med den maskinen, men skulle fruen føle seg litt alene iblant får jeg kjøpe en til henne også, hehe. Ha en fin kveld.

    4. Det er vel ikke så farlig om du blir hekta. Ikke har du lekser, og om du forsover deg så går vel ikke verden under, men jeg forstår ikke hvordan skoleungdom har tid til å spille i timesvis. På min gamle mobil finner jeg fram Sudoku når jeg sitter i ferjekø, og i min enfoldighet er jeg fornøyd med det. Ha en trivelig aften og en rolig natt uten spillabstinens!

    5. Pedro: Jeg tror at jeg får slutte med dette for i dag er jeg knust av både min datter og en annen spiller, så dette er visst for de med yngre og raskere hode enn mitt. Vel, jeg sover godt anyway, og abstinensen er fraværende. God natt.

    6. Emmieverlasting/Jeanette: Hyggelig med kommentar. Ja, jeg tror at bruken av disse moderne “telefonene” er ganske alderuavhengig. Men jeg tror det sitter litt inne for oss eldre å våge oss igang. Javisst er det morro.

    7. Ja, kan forstå at det kan virke litt ” Skremmende” . Syns det er sprekt av deg å sette deg inn i det. man får jo mye glede av moderne ting også. Tenk bare på internett. Er veldig mange eldre som ikke setter seg inn i hvordan der funker, og da går de jo glipp av mye:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg