Har du husket Mortensgåsa i dag…?


Lånt fra Google

Hva i alle dager er nå det ?
Jo, dagen i dag kalles Mortensmesse og har sin opprinnelse fra en helgen St. Martin fra Tours (Frankrike) som skal ha levd på 300-tallet.
Han startet iflg legenden sin karriere som krigsmann til han fikk opplevelser og drømmer som førte til at han konverterte til mer religiøse sysler.
Han prøvde først å omvende sine foreldre, og han klarte å “frelse” sin mor, men faren var nok for gjenstridig.
Likevel, han ble evangelist og fikk stor betydning for klosterlivet i Frankrike. Dessuten skal han han ha hatt mirakelkraft, altså en fortidens Snåsamann (med all respekt).

Så over til gåsa. Da det skulle velges biskop i Tours prøvde han av beskjedenhet å unngå dette ved å gjemme seg i en gåseflokk, men gåsene kaklet så mye rundt ham at han ble funnet, og siden valgt.
Denne historien er så bakgrunnen til at folk over hele Europa spiste Mortensgås denne dagen. Dette er en tradisjon som det finnes rester av, selv i dag. Det fortelles at skåninger fremdeles holder på tradisjonen.
Kanskje noen av dere kjenner tradisjonen?

Enhver helgen med respekt for elementene får værrtegn etter seg og det sies at hvis det regner denne dagen vil det regne i 50 dager! Dessuten skal resten av vinteren bli ustabil.
På våre kanter er det meldt rekordnedbør i dag så vi kan visst bare glede oss!

Fra Google
St Martin av Tours

Ha en solfylt dag og håp på en tørr senhøst og stabil vinter.

14 kommentarer
    1. Du nevner skåningene, men de har også noe som de kaller “svartsoppa”, den skal være noe spesiell. Den kokes nemlig på gåseblod. Glad jeg slipper unna den, men gåsa skal jeg være med på, selv om det blir regn helt til jul. Ha en trivelig helg!

    2. Pedro: Jeg har venta på deg i hele dag, og takk for ditt bidrag. Den “svartsoppan” tror jeg vi lar skåningene beholde selv. Ha en fin helg i tigerstaden.

    3. hei på deg…du har en så flott blogg med masse artig lesning…jeg koser meg..;O)..
      når det gjelder disse 50 dagene med regn får vi bare ta på oss sjøstøvlene og regntøyet ,
      og håpe vi klarer å fange gåsa..;O)…ønsker deg en flott varm og god innelørdag.;O)

    4. Anonym: Takk for hyggelig kommentar. Jeg prøver å variere litt på mine innlegg, og så prøver jeg samtidig å holde skråblikket klart.
      Gåsemiddagen blir lutefisk så Morten får holde meg unnskyldt. Fortsatt fin lørdagskveld.

    5. ja men da burde jeg ha godt vær i vente :)for jeg har hatt 8+ og oppholdsvær i dag :))artig historie og hadde jeg hatt gås i hus så kunne jeg godt hatt det til middag

    6. fruensvilje:Heldige deg, så må du bare satse på at gamle spådommer holder stikk. Vår middagsgås konverterte til lutefisk, men den var vel ikke oppfunnet på 300-tallet så Morten får ha oss unnskyldt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg