Sjefen over alle sjefer…

På min korte tur til Øygarden i går oppdaget jeg en liten flokk med sauer som beitet i utmarka der ute. Det var en sauerase jeg ikke kan huske å ha sett før. Dersom noen av mine bloggkontakter vet hvilken rase det er ville jeg sette pris på om dere fortalte det. Kan det være er Færøyisk rase?

Her står så “sjefen over alle sjefer” godt kamuflert i naturens egne farger.

Her står han så, ytterst til venstre, sammen med deler av haremet sitt. Igjen er jeg imponert over hvor godt disse dyra er tilpasset naturen rent fargemessig.

8 kommentarer
    1. Er det ikke dette som kalles gammelnorsk sau eller villsau da? Uten at jeg er noen ekspert på saueraser altså. Fine var de ihvertfall! Ha en riktig fin dag 🙂

    2. Har en god del av disse innom fjorden,norsk villsau,de eter alt grønt de kommer over,tilogmed brake.De går ute hele året,er ganske skye.

    3. Anonym: Takk ska du ha. Da anser jeg det spørsmålet som avklart.. Imidlertid må jeg si at akkurat disse sauene virket ganske tamme. Ha en fin dag.

    4. Denne sauerasen er nok gamal, kanskje eldre enn du sjølv. Kjært barn har mange namn, og denne karen går ofte under nemninga Villsau, utegangar, Steinaldersau, men det rette namnet er Gammel-Norsk Sau. Han går nok ute heile vinteren, og han hjelper nok til med å halde landskapet fritt for framande vekster. Ta på deg ullundiken og takk sauen for varmen!.

    5. Pedro: Undikken er på plass så vi holder varmen både her og der. Vi har noe villsau her ute, men denne sorten har jeg ikke sett før. Det var i alle fall flotte dyr – og sikkert nøysomme og nyttige her i sitkagranland.

    6. fruensvilje: Ja, det er nok villsauer og de er flinke til å holde kultulandsskapet i hevd. Takk for info om soppen. Det er mest traktkantarell her så jeg får ta meg en tur etter dem i helga. God kveld

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg