Kontraster på en søndagstur…

Ettersom det var en flott godværssøndag sist helg valgte en gammel gubbe med motbakkeallergi å legge søndagsturen på en gammel og nedlagt flyplass, det er terreng som er garantert fritt for motbakker. Herdla flyplass ble anlagt og brukt av tyskerne under den siste verdenskrigen. Aktiviteten over denne flyplassen husker gubben godt. Når de allierte flyene slapp dropptankene sine over Øygarden før angrep mot Herdla sprang gubben og gjemte seg i kjelleren. Han trodde at dropptankene var bombeslipp.

Foto hentet fra Google.
Slik fortonet flyplassen seg under krigsårene.

Her står flyene klar til innsats.
Denne flyplassen var et alternativ da myndighetene bestemte seg for å bygge Flesland flyplass etter krigen.
Da Herdla ikke ble valgt ble plassen etterhvert omgjort til jordbruksland for storbonden på Herdla.
Helt uten luftaktivitet er det ikke her ute for det er anlagt en ornitologisk stasjon her ute og deler av plassen er stengt for ferdsel deler av året pga fuglelivet her ute..
Så over til vår søndagstur

I stedet for kampklare brølende fly beiter nå kuene fredelig på det som var den gamle flyplassen

Langs strendene fins det mye rullestein som selvsagt er fredet. Legg merke til fjellet i bakgrunnen, Eldsfjellet, Av og til kalt, en sovende elefant.

Hurtigruta passerer også Herdla på vei mot Bergen. Man kan også såvidt skimte Ulrikken langt bak til venstre på bildet.
Takk for turen.

7 kommentarer
    1. Sirdalsrypa:Herdla er en fredelig plett i dag. Her er bl a en golfbane som er flittig i bruk. Jeg er ingen golfer, men går mye tur der ute, da unngår en både motbakker, asfalt of betong.

    2. Der har også jeg vært noen ganger. Bildene dine vekket minner fra den gang min mann jobbet i Bergen Sparebank. De hadde en stor leilighet ovenpå en bankfilial der ute som en kunne låne i helger og sånn.

    3. farmoringrid: Den bankfilialen er nå borte og jeg tror at huset er solgt. Selv gikk jeg på framhaldsskolen her tilbake i 1952. Da var sporene fra krigen ikke fjernet. Spennende steder å utforske for ungdom.

    4. tromsfruen: Jeg tror at der er en 9-hulls bane som er anlagt der, og den er ganske populær såvidt jeg forstå. Stedet er imidlertid utsatt for vind og vær, men jeg har venner som spiller der ofte. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg