Fra steinalderen til bronsealderen…

Da vi for en stund siden skiftet bil viste det seg at bilens handsfree ikke greidde å koble opp mot min litt gamle Nokia mobil. Det var jo litt ergerlig, og jeg var oppe hos leverandøren for å reklamere på det. Der traff jeg en annen gubbe, og jeg fortalte min historie. Hans trøst var at hans kone hadde samme problem med sin Mercedes. Da hadde jeg vel ikke mye å klage over som hadde Skoda, forøvrig en sterkt nedvurdert bil.
Så var det å finne en telefon som lot seg kople mot min bil, men problemet var da at jeg gjerne ville prøve om oppkoplingen virket før jeg kjøpte, og det var ikke mange som lot meg få telefonen med i bilen for å teste.
Selv ikke når jeg tilbød å sette kona som pant i butikken. Men i dag ville kona ha slutt på frustrasjonen min over manglende handsfree, så hun ville spandere en ny telefon på meg. Vi troppet opp hos en EXPERT-forhandler vi kjenner godt. Der fikk vi gjort nødvendige tester og når jeg slapp å betale selv var det lett å bestemme seg.
Her er så både stein – og – bronsealder.

Den gamle telefonen er en helt OK Nokia som jeg har hatt mye glede av. Den nye er en Sony Ericson XPERIA som ser ut til å ha utallige duppeditterier som jeg antakelig ikke har så mye bruk for.
Hvorfor jeg mener meg å være i bronsealderen nå, er at jeg aner at alle under 30 år allerede har kassert min nyervervelse for en god stund siden.
Hordan er min første erfaring med mitt nye mirakel.
Jo, jeg har fått koplet telefonen opp mot handsfree på bilen, og jeg har i tillegg testet at alt virker. Så langt er alle sorger slokket, men å slokke telefonen finner jeg ingen knapp for, og skjermspareren får jeg ikke aktivisert. I min prøving og feiling for en halv time siden kom det plutselig musikk ut av miraklet. Det fenomenet brukte jeg ca ett kvarter på å få slått av. Manual, seier du. Jo det fins en liten papirlapp som viser hvordan en plasserer batteriet og utfører andre enkle operasjoner, så leverandøren baserer seg sikkert på at brukeren benytter seg av LFT-metoden (Let, Finn og Trykk) kombinert med prøving og feiling.
Jaja, jeg er i gang på vaklende føtter, og jeg kommer nok i mål en eller annen gang. Men av og til er det nesten som en ønsker seg tilbake til tiden da telefonen var en telefon og vi fikk kontakt via en roterende tallskive.
I alle fall, takk for en litt tidlig burtsdagsgave Liv.

8 kommentarer
    1. Skikkelig bra blogg du har laget! Liker godt bloggere som tar bloggen litt seriøst, og prøver å lage den litt fin og ikke bare sånn helt vanlig. Litt annerledes med gode bilder og god tekst osv. Føler liksom at man bryr seg litt mer om oss som leser da. Og da blir jo det gøyere å kommentere og lese den også!! Kjempe bra!
      Men du! En annen ting, jeg har en konkurranse på bloggen min akkurat nå, hvor du kan vinne et Star Tour gavekort på 5000 kroner! Har du lyst til å delta? Hadde satt stor pris på om du hadde giddet. Det hadde også vært helt fantastisk om du kunne laget et blogginnlegg om den så flere får det med seg 🙂 Tusen takk på forhånd!!!!

    2. Vær glad for at du ikke trengte å bytte ut bilen for å få handsfree 🙂
      Nei, den teknologien kan være utfordring nok i de fleste aldre.
      Lykke til med gaven! Du finner nok ut av ting etterhvert, skal du se….
      Ha en fin ettermiddag! (dere har vel sol dere også, nå?)

    3. Nina: Takk for positiv kommentar. Jeg prøver å være noenlunde seriøs i bloggen. Her er ikke så mange gamlinger her, så jeg vet ikke hvor lenge jeg kommer til å holde på.
      An. konkurransen din og evt omtale så kan jeg ikke finne så mye info om bloggen din og opplegget, derfor må jeg søke litt mer før jeg gjør noe mer. Ha en fin kveld.

    4. En gang i tiden satt vi med våre 75 bauds telex-maskiner og var verdensmestere i kommunikasjon. Vi pusset våre releer og hadde full kontroll på hva som skjedde. I dag har vi ikke kontroll på noen ting. Jeg gremmes!

    5. Pedro: Ja, jeg tilbragte ca en time hos min lokale EXPERT-forhandler for å komme noenlunde i vater med vidunderet. Jeg fikk dessuten oppdatert mesterverket – så nå får vi se. Det var litt enklere med nypussede releer og COBOL. Jaja, tiden går Pedro!

    6. Hahahahaha. Du skriver så fantastisk bra! 15 minutter på å få skrudd av musikken. Uff. Ser det for meg. Har du ikke noen snille barnebarn i nærheten som kan hjelpe deg? Det benytter mine besteforeldre seg av stadig vekk 😉

    7. A: Dessverre måtte jeg løse fingertrøbbelet alene. Hva som ha skjedd senere med mobilen kunne kanskje gitt stoff til ennå et blogginnlegg, men nå gjenstår bare å kunne bruke SMS-en på en effektiv måte, hvis ikke andre løpske bitskombinasjoner slår til igjen. Jaja! God helg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg