Så var det Istanbul…

Denne dagen var nok gubben litt redusert pga varmen. 36 grader er litt i det høyeste laget for en gammel nordbo som meg, men jeg fikk da med meg det meste.

I morgendisen dukket byen fram og mange moskeer og, ikke minst tilhørende minareter bar høyreiste bud om at vi nå nærmet oss et muslimsk land.
Istanbul er en by som befinner seg på to kontinenter, det europeiske og det asiatiske, og

trafikken over sundet som skiller bydelene er enorm.

Og så er tungtrafikken med store båter også betydelig. Her skal en sannelig holde tunga bein i munnen om en skal frekventere disse farvannene.

Ikke rart at noen velger å ha med seg reservebåt.

men, det var disse vi kom for å se, nemlig moskeene.

Jeg går ut fra at dette er den blå moskeen. Like ved siden av ligger en gammel moske, Sofiamoskeen som nå er omgjort til museum.

En god muslim må foreta nesten hel kroppsvask før bønnen, og utenfor moskeene er klargjort muligheter for det. Vi måtte selvsagt være relativt godt tildekket og uten sko på beina da vi gikk inn i moskeen.

Innsiden av moskeen var ikke ulik andre katedraler, men en forskjell vat at det ikke fantes stoler eller benker der, bare tepper.

Takdekorasjonen var også vel verd å få med seg.

En Sarepas krukke?

Marmorplatene var etter sigende saget med silketråd!
Vel, her var mye å se. Et gedigent smykkemuseum som imponerte selv en gammel gubbe uten den store “smykkefeelingen”. Ja, så kunne vi besøke sultanens haremslokaliteter, aktivitetene de ble avsluttet på 30-tallet såvidt jeg fikk med meg. Det var ikke med i rundturen vår. Synd, men kanskje like godt.

En pause, en kopp velsmakende tyrkisk eplete hørte også med.

Så det obligatoriske bildet med Bosporus-stredet som bakgrunn.

Et bilde fra lugaren vår tar jeg også med.

Som sagt, varmen tok oss litt på sengen dagen i Istanbul, men om vi skulle komme tilbake dit vil en tur i basarene være et must. Dessverre er de stengte på søndager, og søndag var det da vi var der.
I morgen havner vi i Katakolon.

12 kommentarer
    1. De må ha vært dyktige disse tyrkerne. Jeg tenker på takkonstruksjoner og utsmykning i moskeen; veldig imponerende. Skulle gjerne besøkt dette byggverket. Ha en fin helg i et temperert klima.

    2. Pedro: Ikke bare temperert, men også vått. Mht tyrkerne, de var nok kunstnere på linje med de store europeiske, men vi har ikke hørt så mye om dem. God helg.

    3. Flotte imponerende byggverk disse moskeene. Jeg så faktisk et tv-program fra Istanbul i forrige uke, og da så vi fra basarene der. (Programmet om Vendela Kirsebom som fant sin tyrkiske far) Virkelig en flott by som jeg kunne ha tenkt meg å besøkt, men ikke når det er over 30 plussgrader. Flott lugar dere hadde også! Ha en alle tiders lørdag! 🙂

    4. 36 grader er nok i varmeste laget for dei fleste tenker eg,selv om jeg nå sitter i boblebad hver dag som holder 36 grader :)) men det er helt sikkert ikke det samme.
      Ser ut som en flott tur,egentlig håper jeg att vi ikke skal inn i moskeer når vi skal til Dubai,er ikke sikker på om jeg vil like å måtte gå heldekket til for å komme inn

    5. fruensvilje: Det er variasjonerr der også, og jeg tror kanskje at Dubai hører til de mer liberale; Det vil si at du dekker skuldrene og tar skoa av. Turen innom moskeen er absolutt å anbefale. Ha en fin helg.

    6. Moskeene er jo bare så vakkert utsmykket. Og den sareptas krukke blir nok aldri tom fordi ingen klarer å tømme av den…ha, ha!
      Ha en fin lørdagskveld!

    7. tromsfruen: Her fikk jeg ikke helt med meg det guiden sa, men krukken der skulle ha en eller annen sammenheng med sareptas krukke, enten var opprinnelsen den samme, eller materialet.
      Du har rett, moskeene er veldig flott utsmykket, både med billedlige og mer håndfaste symboler. God helg i Haugesund.

    8. Så tung som den krukken så ut så klarer nok ingen å røre den, så da blir iallefall DEN aldri tom.
      Du vet….som det står i bibelen så blir Sareptas krukke ALDRI tom.
      Ha en fin helg på Askøy også!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg