EXIT kjære glødelampe…

Har du hugsa det? Kva, seier du. Jau å skifte ut alle glødelampene dine.
Veit du ikkje at dei er forbodne frå i dag av ?

Om det gjeld sal, eller både sal og bruk er eg ikkje heilt klar over, men for å vera på den sikre EU-sida er det vel best å skru ut pærefortida med ein gong.
Men då oppstår det første problemet. Lampeskjermane høver ikkje på dei nye pærene.
Nei forresten, det første problemet fekk setleboka då eg skulle kjøpa pære til ei moderne lampe eg nyss har kjøpt. Prisen for ei pære var kr 130,- !!!!
No var dette antakeleg ei såkalla spesialpære som er ekstra dyr, men “lesson learned”, sjekk kva slag pære som sit i lampene de kjøper.

Kvifor så dette litt rigorøse forbodet. Jau. det har sjølvsagt med miljøet å gjera. Dei gamle glødelampene omset 95% av energien til varme medan den nye LED-teknologien berre treng 20% av glødelampa sitt forbruk for å gje same lyset.
Nei, dette var litt komplisert for ein gamal mann som lurer på om dette er dieselbilsyndromet ein gong til. Nemleg at dei nye lyssystema har andre negative verknader.
Den som lever får sjå
I mellomtida vil eg takka den gode gamle glødelampa for ljos og varme i mange år,  samstundes som eg får skru varmeovnen eit hakk eller to opp for å kompensere for varmetapet i LED-pærene.

16 kommentarer
    1. Vi har byttet ut dei gamle lyspærene for lenge siden:)vel er dei dyre men dei varer og varer i motsetning til glødepæra,og billigere i bruk så her er det uansett vinn vinn

    2. En glødelampe har en levetid på ca 2500 timer. Hvis de har vært i salg helt til nå, betyr det at de fortsatt kan brukes i er periode framover. Så lenge en kan finne lyskilder som passer i lampa er det ingen grunn til å kaste gammelt utstyr. Selv har jeg jeg allerede byttet alle lyspærene med unntak av to. Den ene av disse har vært i daglig bruk i over 20 år uten uten behov for å bytte.

    3. I forrige uke anskaffet jeg en hel kasse av gamlesorten mignonpærer til kr. 5,- pr 2 pakning. Det skulle bli 2,50 pr stk, så nå skal jeg ha både lys og varme i lang tid framover, og økonomien tror jeg går i min favør ganske lenge når jeg har ca. 30 stk i stuene. Nå får jeg vel miljøstatsråden på døra, men skitt au.

    4. Pedro:Nei, dette er ikke bra Pedro. Men, vi er ikke bedre her i huset enn at vi har anskaffet 10 pærer som passer vår antikke lysekrone. Kanskje riksantikvaren kan støtte oss så vi kan få smuglet inn reservepærer til våre bevaringsverdige lysarmaturer.

    5. fruensvilje: Hvis en holder seg unna de billigste av de nye pærene går det bra, men noen av dem varer ikke særlig lenge. Den jeg omtalte i innlegget røk etter ett år.

    6. Tror nok mange forundrer seg her iallefall er du i samme kategori som gubben min,han har hamstret gamle lyspærer til diverse lamper og kryper nok ikke til korset før han må.
      Ha en flott ettermiddag.

    7. Skaff deg dagens VG og les leserinnlegget om de nye lyspærene. Da vil du få nok stoff btil et par vers i septemberdiktet ditt. Der vil du se at New Zealand allerede har reversert forbudet mot gamle glødelamper. Det begynner å lukte dieselbilfadese av pærene, men det kommer an på om Miljøverndepartementet tåler en sak til.
      Ha en kvikksølvfri helg!

    8. diskuterte disse glødepærene i da med noen andre,dei mente att det fra i dag var det forbudt å innføre glødepære,men att butikkane hadde lov til å selge ut det dei hadde i butikken sin

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg