I dag er det på tide…

Å snu primstaven, om du har en.

Foto.:Google.

Siden dagen i dag er den første sommerdagen skal staven snus med sommersiden ut, Sommertiden varer iht gammel tradisjon fra 14 apr til 14 okt.

Dersom du har en primstav og ikke vet hva som er sommersiden vil du se et tre helt til venstre på denne detaljen. Siden med treet er sommersiden, så nå vet du det.

Ellers kan du få et værvarsel for ifm denne dagen. Dersom det faller snø denne dagen vil det komme snø syv ganger til denne våren!!

Så et par råd som det kan være greitt å forholde seg til!?!?
Dette er ikke dagen å sy på. Gjør du det, kommer det mark i osten. OBS Grete!

Er du bonde må du heller ikke arbeide med noe som går rundt, som rokk, tein, slipestein eller hjul. Da vil buskapen gå rundt og surre og ikke få i seg nok mat.

Vel, dette var bare noen gode råd til bloggvenner og lesere. Ha en god dag.

16 kommentarer
    1. Hei hei 🙂 Jøss det er lenge siden jeg har sett dette, husker at besteforeldrene mine hadde en slik en. Jeg så dette for første mang når jeg var 5 tror jeg. Morsomt å se slike gamle ting igjen. Ha en knakenes god helg 🙂

    2. ernashus: Litt artig med den gamle rådene. Det er ikke alle som er like aktuelle i dag, men noen, f ex værtegnene er ganske gode. Ha en god dag.

    3. sisselfish: Hei. Du vet at vi gamlinger har mye rart for oss, bl a lesing av gamle bøker. Nei, nå ble jeg visst j…. gammal. Men litt artig er det å finne ut av hvordan tro og overtro fungerte tidligere. Jeg innbiller meg at noe av det fungerte som en slags spenning og underholdning i hverdagen. Vel vel, ha en god helg.

    4. I gode og onde dager!: Nei, du har rett. I de “gode gamle” dagene galdt det å kjenne sine jærtegn. De fleste dagene hadde sine tegn. Ha en fin week-end, og nyt vårværet.

    5. Da ser jeg fram mot en god sommer for her er det ikke snø,ei heller er jeg bonde eller syerske:)
      Så kan sommeren bare komme:))
      Ha en flott helg:))

    6. primstav har jeg ikke og ikke viste jeg hva det var heller før no:))ikke syr jeg og ikke bruker jeg noe som går rundt så våren er nok sikret :))ønsker deg en fin lørdags ettermiddag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg