På gli ???

I dag blir det bare et kort innlegg hvor jeg tar en liten oppsummering på gårsdagens innlegg. Det ble i grunnen skuffende få reaksjoner på det fra mine lesere. Kan det tyde på at de fleste synes at det er OK at velintegrerte unger sendes ut til et land de aldri har sett, og ei heller snakker landets språk ?
Vi har nok forskjellige meninger om den saken, men det tåler vi.
Nå ser det imidlertid ut til at det har kommet en viss bevegelse i saken i positiv retning for nye vurderinger av søknadene. For egen del frykter jeg imidlertid at det etterhvert går så mye utsendelsesprestisje i saken på politisk hold at den blir umulig å reversere til fordel for ungene det gjelder.
Ha en god dag.

5 kommentarer
    1. siden jeg har hatt besøk av barnebarn dei siste 3 dagene har jeg ikke vært inne og lest så mange innlegg.Av det du skriver her skjønner jeg omtrent hva du sikter til.
      Barn som er født i Norge synes jeg skal få bli ilag med familien sin,er det en familie derimot som kommer hit med barn bør dei kunne sende dem tilbake men kun om dei bare har vært her en kort stund.
      Mange har bodd i lande vårt flere år og det er meningløst å sende slike tilbake

    2. Nølende kommentar fra min side bunner i tvil om vi har alle kort på bordet. I tilfellet Marie Amelie f.eks. så bunnet det hele i at faren hennes hadde spilt høyt med mafiaen og måtte flykte for å berge livet. Skal vi berge familiene til alle som driver mafiavirksomhet?
      I Nathans tilfelle ser det i første omgang greit ut, men da må alle behandles likt, og da har vi straks 2-3000 personer, inklusive foreldre og søsken, som skal integreres og bosettes (aller helst i Oslo). Har Norge kapasitet til å ta unna dette i tillegg til den øvrige strømmen?

    3. Pedro:Jeg forstår godt hva du skriver, men jeg er av den formening at når asylsøkere har hatt livene sine på vent i opptil 10 år, fått unger som er velintegrert, og dette skyldes at myndighetene ikke har greidd å få dem ut tidligere, ja da bør de få bli på humanitært grunnlag.
      Jeg er klar over at selekteringsrutinene vil by på utfordringer, men her må barns beste telle tungt. Når det gjelder Maria Amelie ble det saqt at hennes oppholdstillatelse ville føre til en strøm av liknende tilfelle.
      Men her greidde myndighetene å finne formuleringer som var tilstrekkelig stramme, og den spådde invasjonen har uteblitt. Jeg har tillit til at de også for disse søkerne finner utvelgelseskriteria som virker begrensende.

    4. fruensvilje:Jeg oppfatter at vi er ganske enige, og jeg håper at det kan finnes en løsning for Nathan og de som deler hans skjebnefellesskap. Ha en fin kveld.

    5. fruensvilje:Jeg oppfatter at vi er ganske enige, og jeg håper at det kan finnes en løsning for Nathan og de som deler hans skjebnefellesskap. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg