Værsjuk…Jaaaaa……

Etter en begredelig etterjulsvinter med stormer, tåke og regn er det nå på tide at den høyere makt skjerper seg slik at en gammel gubbe kan komme seg ut litt. Hadde planlagt en tur ut på landstedet for å forberede påsken, men jeg reiser ikke før jeg kan se Ulriken, og det har jeg pga tåke ikke kunnet de siste fem dagene.

I går toppet det seg litt, og ut av hodet kom noen linjer ned på papiret, og disse deler jeg bredvbillig med dem som vil høre på mine surmulinger. Ha en tåkefri dag.


Gammel tåke stjålet fra GOOGLE.

Regntunge dagar.

Nei, no er eg gretten, sur og lei,
av mørkre, skodde og vatn.
Vårherre er slett ikkje grei,
det tykkjer både kallen og katten.

Kallen er planta djupt i stolen.
Kjerringas lurer, har han slått rot.
Katten strekkjer på bolen,
og lear korkje på auge eller fot.

Kjerringa styrer rundt i huset,
full av morgonfrisk  arbeidstrong.
Kallen høyrer reingjeringssuset,
og katten rømer for støvsugarsong.

Kor vart det av guts og initiativ?
Ein skulle ha vore på sjøen og fiska,
men motet minkar når skodda driv,
og godstolen freistar når regnet piska.

Nei, du lyt slita deg opp etter håret.
Kom deg ut or godstolen din.
Enno er mykje att av året,
og visseleg dagar med kveldssol og  vin.
12.03.2012.M-m.

 

8 kommentarer
    1. He he den var jo bra 🙂 Skulle tro du var nordpå nå. Her har vi fått mer snø ergh… jeg skulle gjerne ha vært ute å fisket ja. Ha en fin dag videre

    2. I dag har eg vitja Vinland (Strømstad), og det passar bra med siste strofa i diktet ditt. Hadde ein strålande dag med 10 grader og turre vegar.
      Eg var inne på verstatistikken og granska dagane 13-14-15 desember for Bergen. Desse dagane ga ein peikepinne om om veret i januar, februar og mars; eit utruleg sikkert varsel.
      No skal eg la vera å strø meir salt i såret, og heller ynskje deg ei fredfull og turr natt.

    3. Fint dikt! Vi skal igang med båtvask etc, men trenger et par dager med sol…helst før påske, for da skal båten sjøsettes 🙂
      Ønsker deg en fin dag, håper du snart får øye på Ulriken.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg